ثبت دو اثر تاریخی شهرستان شاهرود در فهرست میراث ملی غیرمنقول

ثبت دو اثر تاریخی شهرستان شاهرود در فهرست میراث ملی غیرمنقول

به گزارش خبرگزاری آژیراک استان سمنان، مرتضی نظری روز سه شنبه 8 اسفندماه 1402 گفت: با برگزاری جلسه ثبت آثار کشور در روز دوشنبه 23 بهمن 1402 و پس از بررسی های انجام شده، دو اثر غیرمنقول تاریخی شهرستان شاهرود در فهرست میراث ملی غیرمنقول ایران به ثبت رسید.

رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان شاهرود افزود: میل کوره آجرپزی (کوره آجرپزی اردکانی) در شهر شاهرود و گرمابه شهر رویان از آثار تاریخی تازه ثبت شده شهرستان شاهرود در فهرست میراث ملی غیرمنقول است.

مرتضی نظری با اشاره به اینکه کوره آجرپزی شهر شاهرود به عنوان اولین اثر میراث صنعتی در شهرستان شاهرود به ثبت رسیده است، گفت: میراث صنعتی به آثار برجای مانده از یک فرهنگ صنعتی گفته می شود که ارزش تاریخ فناوری را از حیث اجتماعی، علمی و معماری نشان می دهد درواقع، این مواریث تمامی ابنیه فیزیکی برجای مانده ازجمله فناوری ها، معادن، صنایع و زیرساخت های حمل ونقل، انرژی یا فضاهای مسکونی، مذهبی و آموزشی مرتبط با تاسیسات صنعتی را شامل می شود.

او افزود: با ثبت این بناهای تاریخی و نیز معرفی هر چه بهتر آن ها، می توان گام های ارزنده ای در راستای حفظ و احیای این مواریث ارزشمند و انتقال آن به نسل های آینده برداشت.

رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان شاهرود گفت: با ثبت این آثار تاریخی از شهرستان شاهرود، تعداد آثار تاریخی ثبت شده این شهرستان، به 137 اثر افزایش یافت.

46

ثبت دو اثر تاریخی شهرستان شاهرود در فهرست میراث ملی غیرمنقول

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "ثبت دو اثر تاریخی شهرستان شاهرود در فهرست میراث ملی غیرمنقول" هستید؟ با کلیک بر روی استان ها، ممکن است در این موضوع، مطالب مرتبط دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "ثبت دو اثر تاریخی شهرستان شاهرود در فهرست میراث ملی غیرمنقول"، کلیک کنید.