استفاده از مجموعه ابزارهای Windows Sysinternals Suite برای عیب‌یابی ویندوز 10: حل مشکلات با چند کلیک ساده

شرکت مایکروسافت برای اینکه مشکلات کامپیوتری مرتبط با سیستم عامل شما را تشخیص و برطرف کند، مجموعه ابزاری به نام «Sysinternals Suite Windows»، به‌صورت رایگان برای عموم مردم عرضه کرده است. این مجموعه دارای بیش از 50 ابزار است که هر کدام برای برطرف کردن مشکل خاصی از جمله تغییر رزولوشن در ویندوز 10 طراحی شده است. این ابزارها در عین ساده بودن، بسیار کاربردی و حرفه‌ای می‌باشند.

در این مقاله تک تک این ابزارها را به شما معرفی می‌کنیم و نحوه کار با آن ها را نیز برای شما شرح می‌دهیم. پس با ما همراه باشید.

معرفی و دانلود مجموعه  ابزار Windows Sysinternals Suite برای عیب یابی ویندوز 10

ابتدا این بسته را دانلود کرده و سپس آن را از فایل آرشیو استخراج کنید. پس از استخراج، یک پوشه حاصل می‌شود که حاوی تعداد زیادی فایل است. در ادامه تک تک نرم افزار ها را به ترتیب حروف الفبا معرفی کرده و همچنین نحوه کار با آن‌ها را نیز برای شما شرح می‌دهیم.

نکته: به منظور اجرای نرم افزارهای تحت خط فرمان ابتدا باید محیط خط فرمان “CMD” را باز کنید. بدین منظور عبارت CMD را در منوی استارت جستجو کنید و سپس بر روی اولین نتیجه که ظاهر می‌شود، راست کلیک کرده و گزینه «Run as Administrator» را انتخاب کنید تا خط فرمان با سطح دسترسی ادمین، اجرا شود.

پس از باز شدن خط فرمان با سطح دسترسی ادمین باید مسیر آن را به مسیری که نرم‌افزار تحت خط فرمان وجود دارد، تغییر دهید:

بدین منظور، اگر برای مثال مسیر نرم افزار تحت خط فرمان، مسیر زیر است:

C:UsersVincentDownloadsCompressedSysinternalsSuite

باید این دستور را در محیط خط فرمان وارد کنید و سپس اینتر بزنید:

CD C:UsersVincentDownloadsCompressedSysinternalsSuite

با این کار مسیر خط فرمان از C:Windowssystem32 تبدیل به مسیری خواهد شد که نرم افزار تحت خط فرمان است.

نکته: اگر نرم افزار تحت خط فرمان شما در درایوی به جز درایو C ویندوز بود، برای مثال در درایو G بود، باید عبارت D/ را نیز به ترتیب زیر به دستور اضافه کنید:
CD /D G:UsersVincentDownloadsCompressedSysinternalsSuite

پس از تغییر مسیر خط فرمان به جایی که نرم افزار تحت خط فرمان است، نام نرم افزار را در محیط خط فرمان تایپ کنید و اینتر بزنید تا نرم افزار اجرا شود. برای مثال اگر نام نرم افزار Whois بود، تنها کافیست این عبارت را در خط فرمان وارد کنید. بدین ترتیب نرم افزار اجرا خواهد شد.

برای تمامی نرم افزار های تحت خط فرمانی که در لیست شرح می‌دهیم باید به همین ترتیب عمل کنید.

1. AccesChk (خط فرمان)

یک ابزار تحت خط فرمان برای مشاهده سطح دسترسی کاربران ویندوز به هر فایل، کلید رجیستری (Registry Key)، سرویس و… است.

نحوه کار با AccesChk

نرم افزار را با استفاده از آموزش بالا، اجرا کنید.

هم اکنون برای اینکه بتوانید متوجه شوید هر کاربر تا چه حد به یک بخش دسترسی دارد، باید ابتدا نام نرم افزار را وارد کنید، سپس نام کاربری که می‌خواهید میزان دسترسی‌اش چک شود را وارد کنید و نهایتاً مسیر فایل، رجیستری و یا هر چیز مورد نظرتان را که می‌خواهید ببینید که کاربر در آنجا به چه چیزهایی دسترسی کامل دارد را وارد کنید.

برای مثال، در این بخش ما می‌خواهیم چک کنیم که کاربری به نام «Vincent» به چه چیزهایی در مسیر «C:UsersVincentDownloads» دسترسی دارد. برای این منظور، کد زیر را وارد می‌کنیم:

Accesschk64 vincent C:UsersVincentDownloads

همچنین با استفاده از این کد میتوان فهمید که Vincent به چه پوشه‌ها و فایل‌هایی در این مسیر، دسترسی دارد. برای چک کردن دسترسی‌ها به شاخه‌های رجیستری باید از دستور K- نیز استفاده کنید. برای مثال برای چک کردن میزان دسترسی Vincent (یک کاربر ویندوز) به شاخه ی «HKEY_LOCAL_MACHINESOFTWARE» در رجیستری، باید کد زیر را وارد کنید:

accesschk vincent -k HKEY_LOCAL_MACHINESOFTWARE

در نتیجه شاخه‌هایی که این کاربر به آنها دسترسی دارد، نمایش داده می‌شوند.

2. AccessEnum (گرافیکی)

با استفاده از این ابزار می‌توانید متوجه شوید که کاربران ویندوز به یک پوشه و یا بخش رجیستری مورد نظر شما چه دسترسی‌هایی دارند.

نحوه کار با AccessEnum

بر روی فایل اجرایی نرم افزار، دو بار کلیک کنید تا اجرا شود. هم اکنون مسیر مورد نظر را در کادر بالا وارد کنید و سپس بر روی «Scan» کلیک کنید تا آن مسیر اسکن شود و سطح دسترسی کاربران در آن مسیر در بخش‌های «Read» و «Write» نوشته شوند.

همچنین برای چک کردن سطح دسترسی‌ها برای یک شاخه رجیستری ابتدا گزینه «Registry» را کلیک کنید و سپس شاخه مورد نظر را از پنجره کوچکی که باز می‌شود، انتخاب کنید.

پس از انتخاب شاخه مورد نظر Scan را کلیک کنید تا سطح دسترسی‌ها به آن شاخه، چک شود.

3. AdExplorer (گرافیکی)

ابزار AdExplorer، یک نرم افزار برای مشاهده و ویرایش «Active Directory»ها در سرورها می‌باشد.

کار AdExplorer

پس از باز کردن نرم افزار، یک پنجره کوچک نیز باز خواهد شد که باید نام سرور، نام کاربری و رمز عبورتان برای ورد به سرور را در آن وارد کنید.

همچنین برای ذخیره این سرور و رمز عبور و نام کاربریتان برای اتصال سریع‌تر در آینده، تیک گزینه «Save this Connection» را بزنید و سپس یک نام نیز برای این اتصال تعیین کنید.

با این کار، دفعه بعد می‌توانید از گزینه «Enter the Path of a Previous Snapshot to Load» استفاده کنید و دیگر اطلاعات مربوط به سرور را وارد نکنید.

و در آخر، بر روی OK کلیک کنید تا به سرور متصل شوید.

4. AdInsight (گرافیکی)

وظیفه رفع مشکلات نرم‌افزارهای تحت سروری که در کامپیوترهای کلاینت (Client) اجرا می‌شوند را برعهده دارد.

کار با AdInsight

این نرم افزار برای اجرا در کامپیوترهای سرور است. پس از اجرای نرم افزار در کامپیوتر سرور، نرم افزار به صورت خودکار شروع به جمع آوری اطلاعات می‌کند.

5. AdRestore (خط فرمان)

این نرم افزار برای بازیابی عناصر پاک شده سرویس «Active Directory» کمپانی مایکروسافت است که در ویندوز سرورهای 2000 و 2003 وجود دارد. البته این نرم‌افزار تنها در ویندوز سرور 2003 به درستی کار می‌کند.

کار با AdRestore

نرم افزار را با استفاده از آموزش نرم افزارهای تحت خط فرمان اجرا کنید و سپس چند دقیقه صبر کنید تا نرم افزار خودش کار را انجام دهد.

6. Autologon (گرافیکی)

Autologon ورود به ویندوز بدون نیاز به عبور از لاک اسکرین (Lock Screen) و یا همان صفحه قفل است.

کار با AutoLogon

نرم افزار را اجرا کرده و سپس در کادر اول نام کاربریتان را وارد کنید و همچنین در کادر «Password» نیز رمز عبورتان را وارد کنید. در کادر «Domain» نیز نیاز به وارد کردن چیزی نیست.

پس از وارد کردن این اطلاعات «Enable» را کلیک کنید تا از این به بعد بدون نیاز به عبور از لاک اسکرین، وارد ویندوز شوید. همچنین هر زمان که خواستید همه چیز به حالت اول بازگردد. نرم افزار را مجدداً اجرا کنید و از گزینه Disabled استفاده کنید.

7. Autoruns (گرافیکی)

وظیفه آن، مشاهده نرم‌افزارهایی است که حین بوت شدن ویندوز اجرا می‌شوند. این نرم افزار، تمامی شاخه‌های رجیستری و فایل‌های مربوط به نرم افزارها که حین بوت شدن ویندوز بارگذاری می‌شوند را به نمایش می‌گذارد.

کار با Autoruns

پس از اجرای نرم افزار، ابتدا کمی صبر کنید تا این ابزار تمامی نرم افزارهایی که حین بوت بارگذاری می‌شوند را تشخیص دهد. پس از بارگذاری کامل نرم افزار می‌توانید تمامی نرم افزارها، شاخه‌های رجیستری و فایل‌هایی که حین بوت سیستم اجرا می‌شوند را مشاهده کنید.

با راست کلیک بر روی هر گزینه و سپس کلیک بر روی گزینه“Delete”  می‌توانید آن نرم افزار را از بوت سیستم حذف نمایید. همچنین به منظور رفتن به شاخه رجیستری نرم افزار و یا رفتن به بخش نصب نرم افزار از گزینه‌های “Jump to Entry” و “Jump to Image” استفاده نمایید.

فایل ها و شاخه‌هایی هستند که حین بوت سیستم بارگذاری می‌شوند و در تب‌های مختلف نمایش داده می‌شوند که هر کدام مربوط به یک بخش می‌باشند.

8. BgInfo (گرافیکی)

از این نرم افزار میتوان برای نمایش اطلاعاتی در دسکتاپ کامپیوتر استفاده کرد. برای مثال می‌توانید مشخصات سخت افزاری سیستم، یک متن دلخواه، آدرس IP آن و یا هر چیز دیگری را در دسکتاپ ویندوز حک کنید.

کار با Bginfo

پس از دانلود نرم افزار در ستون سمت چپ، می‌توانید هر متنی که می‌خواهید بنویسید. متون موجود در سمت چپ در دسکتاپ نمایش داده خواهند شد.

با استفاده از بخش انتخاب فونت و انتخاب اندازه فونت، میتوانید فونت و اندازه متن را تغییر دهید. در کادر “Fields” بخش سمت راست نرم افزار، چندین گزینه وجود دارند. هر کدام از این گزینه‌ها برای نمایش یک نوع اطلاعات هستند. با کلیک بر روی هر کدام و سپس کلیک بر روی گزینه “Add”، آن گزینه به بخش متن‌هایی که در دسکتاپ نمایش داده می‌شوند، خواهد رفت.

9. CacheSet (گرافیکی)

با استفاده از این نرم افزار می‌توان میزان حافظه کش (Cache) ویندوز را تعیین کرد.

کار با CacheSet

نرم افزار را اجرا کنید و  سپس میزان حداقل و حداکثر حافظه کش ویندوز مورد نظرتان را در کادرهای “Working Set Minimum” و “Working Set Maximum” وارد کنید.

10. ClockRes (خط فرمان)

این نرم افزار برای نمایش رزولوشن کلاک کاری پردازنده می‌باشد.

کار با ClockRes

تنها نرم افزار را اجرا نمایید تا اطلاعات نمایش داده شوند.

11. Contig (خط فرمان)

نرم افزار کانتیگ، فایل‌های جدیدی که در ویندوز ساخته می‌شوند را سریع “دیفرگ” (Defrag) و یا همان مرتب می‌کند تا از کند شدن هارد دیسک، جلوگیری شود.

 کار با Contig

 پس از اجرای نرم افزار، مسیری که فایل مورد نظر در آن است را وارد کنید و سپس اینتر را بزنید. برای مثال اگر فایل مورد نظر شما در مسیر “C:UsersVincentDownloadsCompressedSysinternalsSuite” است، باید دستور زیر را وارد کنید:

Contig C:UsersVincentDownloadsCompressedSysinternalsSuiteaccesschk.exe

12. Coreinfo (خط فرمان)

Coreinfo اطلاعات بسیار جامع و کاملی راجع به هسته‌های پردازنده کامپیوتر شما در اختیارتان قرار می‌دهد.

کار با Coreinfo

تنها نرم افزار را اجرا کنید تا اطلاعات را به دست آورد و به نمایش بگذارد.

13. Ctrl2Cap (خط فرمان)

این نرم افزار کلید “Caps Lock” کیبورد را تبدیل به کلید “Ctrl” می‌کند و از آن به بعد دیگر کلید Caps Lock کار نخواهد کرد و همانند کلید های Ctrl کار می‌کند.

 کار با Ctrl2Cap

 نرم افزار را اجرا کنید و برای فعال کردن قابلیت تبدیل Caps Lock به Ctrl دستور زیر را وارد کنید:

Ctrl2cap /Install

پس از انجام این کار سیستم را ریستارت کنید تا این تغییر اعمال شود. هرگاه برای غیر فعال کردن این ویژگی مجددا نرم افزار را اجرا کنید و از دستور “Ctrl2cap /Uninstall” استفاده کنید.

14. DebugView (گرافیکی)

وظیفه آن مشاهده و ذخیره گزارش‌های رفع عیب نرم افزارهای 32 بیتی در کامپیوتر است.

کار با DebugView

نرم افزار را اجرا کنید و سپس بر روی آیکن ذره بین کلیک کنید تا نرم افزار شروع به ذخیره گزارشات کند.

15. Desktops (گرافیکی)

با استفاده از این نرم افزار می‌توانید تا 30 دسکتاپ اضافی دیگر نیز داشته باشید.

کار با Desktops

پس از اجرای نرم افزار، آیکن Dekstops در بخش System Tray (کنار ساعت و تاریخ) ظاهر خواهد شد. با کلیک بر روی این آیکن می‌توانید دسکتاپ‌های جدید بسازید و بین آنها جا به جا شوید.

16. Disk2vhd (گرافیکی)

این نرم افزار از هارد درایو های سیستم یک فایل هارد درایور مجازی با فرمت “VHD” میسازد که با استفاده از آن میتوانید دقیقا ویندوز خود را با تمامی تنظیمات و نرم افزار هایش تبدیل به یک ماشین مجازی انتقال دهید.

کار با Disk2vhd

نرم افزار را اجرا کنید، در کادر “VHD file Name” نام و مسیر ساخته شدن فایل هارد درایو مجازی را مشاخص کنید، تیک هارد درایو فیزیکی مورد نظر به منظور کپی را بزنید و سپس “Create” را کلیک کنید.

جمع بندی

امیدواریم با استفاده از این مقاله نحوه کار کردن با تمامی ابزارهای موجود در ست Windows Sysinternals Suite را یاد گرفته باشید. هر کدام از این ابزارها بالاخره یک روز به کار یک کاربر می‌آیند و می‌تواند در آن موقع از ابزار بهره ببرد.

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "استفاده از مجموعه ابزارهای Windows Sysinternals Suite برای عیب‌یابی ویندوز 10: حل مشکلات با چند کلیک ساده" هستید؟ با کلیک بر روی تکنولوژی, کسب و کار ایرانی، اگر به دنبال مطالب جالب و آموزنده هستید، ممکن است در این موضوع، مطالب مفید دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "استفاده از مجموعه ابزارهای Windows Sysinternals Suite برای عیب‌یابی ویندوز 10: حل مشکلات با چند کلیک ساده"، کلیک کنید.