امیدوارم تمام ایرانی‌ها بتوانیم با دانایی به کشور خدمت کنیم

امیدوارم تمام ایرانی‌ها بتوانیم با دانایی به کشور خدمت کنیم

معاون اجرایی رئیس‌جمهور با بیان اینکه امیدوارم تمام ایرانی‌ها بتوانیم با دانایی به کشور عزیزمان خدمت کنیم، درباره مشکلات بازار دارویی و جامعه داروسازی کشور صحبت کرد.

به گزارش آژیراک، دکتر محمدجعفر قائم‌پناه در چهل‌وششمین همایش ملی روز داروسازی که امروز، چهارشنبه، ۲۴ مرداد ماه در سالن همایش رازی دانشگاه علوم‌پزشکی ایران برگزار شد، اظهار کرد: گرامیداشت و نامگذاری روزهایی مانند روز «داروساز»، «پزشک»، «مهندس»، «معلم» فقط به منظور گرامیداشت افراد نیست؛ بلکه با هدف بزرگداشت علم و دانایی است. بزرگداشت روزهایی از این دست به معنای بزرگداشت دانایی است.

وی ادامه داد: امیدوارم تمام ایرانی‌ها بتوانیم با دانایی به کشور عزیزمان خدمت کنیم. اگر خواهان توانایی ایران هستیم باید دانایی را پاس‌بداریم. به گفته حکیم ابوالقاسم فردوسی «توانا بود هرکه دانا بود/ ز دانش دل پیر آژیراک بود»؛ حکیم فرودسی به درستی و زیبایی، دانایی را عامل توانایی برشمرده است.

معاون اجرایی رئیس‌جمهور با اشاره به درخواست‌های انجمن داروسازان ایران و جامعه داروسازی کشور اظهار کرد: اگرچه در بطن حوزه داوریی حضور نداشته‌ام اما به واسطه طبابت و مواجهه مستقیم با بیماران از وضعیت دارویی کشور اطلاع دارم. گاهی‌اوقات، دارویی مانند «بتامتازون» برای بیماران تجویز می‌کردم اما بیماران برای تامین این دارو با مشکل مواجه می‌شدند.

قائم‌پناه با بیان اینکه میزان بازار داروسازی کشور در سال ۱۴۰۰ معادل ۶۵همت بود، افزود: با توجه به افزایش نرخ ارز و افزایش نرخ تورم، میزان بازار دارویی کشور در سال ۱۴۰۲ به ۱۶۰ همت رسید که خود مشکل جدی برای بحث تولید ایجاد کرده است.

وی با اشاره به برخی مشکلات در حوزه تخصیص‌های ارزی دارو که تولید دارو را تحت تاثیر قرار می‌دهد و با بیان اینکه کاهش تولید سبب بروز مشکلاتی شده، ادامه داد: تخصیص ارز از دیگر مشکلات حوزه دارویی به حساب می‌آید. تغییر نرخ ارز از ۴هزار و ۲۰۰ تومان به ۲۸هزار و ۵۰۰ تومان نیز مزید بر علت شده است. هنگامی که ارز ۴هزار و ۲۰۰ تومانی به ۲۸هزار و ۵۰۰ تومان تبدیل می‌شود باید تامین منابع تولیدکنندگان را در کانون توجه قرار دهیم.

وی گفت: زمانی که ارز 4200 تبدیل به 28 هزار تومانی می‌شود منابع مالی مورد نیاز دارو هفت برابر برای تولید کننده بیشتر می‌شود. بنابراین یکی از مشکلات جدی که باید حل شود مشکل منابع مالی تولیدکنندگان است. بحث بعدی که باز تولید کنندگان دارو با آن مواجه هستند، وضعیت پرداخت‌ها است. شرکت‌های بیمه پرداخت‌ها را به موقع به داروخانه‌ها انجام نمی‌دهند و به همین ترتیب است که متعاقبا شرکت‌های پخش مطالبات تولید کننده را نمی‌دهند و یک سیکل معیوب در حال انجام است. از طرفی هم سیاست‌های انقباضی بانک‌ها به خصوص بانک مرکزی مانع تحویل منابع مالی دارویی شده است.

قائم پناه همچنین به بحث ناکافی بودن منابع دارویار و سوبسیدی که باید پرداخت شود تا در زمینه هزینه‌های دارو فشاری به مردم نیاید، اشاره کرد و گفت: مجموعه این عوامل نهایتا منجر به این شده که امسال تا این مقطع زمانی 30 درصد نسبت به سال گذشته کاهش تولید دارو داشته باشیم. تقریبا تمام مسایلی که در کمبود می بینید نیز ناشی از همین موارد است و باید حل شود.

وی با بیان اینکه در یکی دو هفته گذشته این موارد را پیگیری کردم و با بانک مرکزی صحبت کردیم و جلسه گذاشتیم و تا حدود زیادی مسایل حل شد، افزود: حدود 400 میلیون دلار تامین ارز خواهد شد و وزارت بهداشت همتی کند و پیگیری کند و این 400 میلیون را نقد کنند. برای شرکت‌های دارویی حدود 50 همت منابع مالی تامین شده است. برای تولید نیز اوراق اعتباری فراهم است که می‌تواند کمک کند. از طرفی هم برای دریافت ارز و نقدینگی از شرکت‌های دارویی چهار ماه به آنها فرصت داده شده و وام قرض الحسنه به شرکت‌های دارویی داده می‌شود که با این کار مشکل حل شود. در مجموع با مجموعه تصمیمات اتخاذ شده نباید مشکل جدی ایجاد شود تا از این بحران‌ها رها شویم.

وی در ادامه صحبت‌هایش به بحث تولیت وزارت بهداشت اشاره کرد و گفت: هم بنده و هم دکتر پزشکیان به شدت به این موضوع حساس هستیم و در جلسه‌ای که با آقای دکتر ظفرقندی (وزیر پیشنهادی بهداشت به مجلس) داشتیم، اولین مساله مورد نظرمان تولیت وزارت بهداشت در همه عرصه‌ها و طبق قانون است. دکتر پزشکیان هم به صورتی جدی از اول خودشان قانون را در مجلس نوشته‌اند. بنابراین باید این موضوع را دنبال کنیم و در این دوره اگر نتوانیم تولیت وزارت بهداشت را تثبیت کنیم دیگر تثبیت نخواهد شد و این کار را خواهیم کرد و در همه امور سلامت مردم باید تحقق یابد.

ادامه دارد

امیدوارم تمام ایرانی‌ها بتوانیم با دانایی به کشور خدمت کنیم

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "امیدوارم تمام ایرانی‌ها بتوانیم با دانایی به کشور خدمت کنیم" هستید؟ با کلیک بر روی پزشکی، ممکن است در این موضوع، مطالب مرتبط دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "امیدوارم تمام ایرانی‌ها بتوانیم با دانایی به کشور خدمت کنیم"، کلیک کنید.