انواع ترموکوپل اجاق گاز رومیزی

ترموکوپل اجاق گاز

با ظهور اجاق گازهای برقی، بسیاری از افراد اجاق گازهایی که از گاز شهری به‌عنوان سوخت استفاده می‌کنند را به‌عنوان وسایل بدون ایمنی درنظر می‌گیرند. بااین‌حال تولیدکنندگان اجاق گازها با تعبیه قطعه‌ای به‌نام ترموکوپل در محصولات خود، ایمنی آن را تضمین خواهند کرد. در واقع ترموکوپل اجاق گاز یک بخش مهم در آن به‌شمار می‌رود و وظیفه حفظ سلامتی اجاق گاز را برعهده دارد. در شرایطی که ترموکوپل عملکرد درستی از خود نشان ندهد، افراد باید برای تعمیر یا تعویض آن اقدامات لازم را انجام دهند.

همان‌طور که گفته شد ترموکوپل برای تضمین امنیت اجاق یک قطعه ضرورت دارد، زیرا این قطعه نه‌تنها مقاومت بالایی در برابر حرارت دارد، بلکه از قابلیت تولید حدود چند میلی‌ولت برق نیز برخوردار است. این قطعه به‌عنوان یک مواد برق و سنسور هشداردهنده در اجاق گازهای امروزی عمل می‌کند تا درصورت قطع جریان گاز از روشن‌شدن شعله‌ها و انفجار اجاق جلوگیری کند.

ترموکوپل
نکته مهم در رابطه با ترموکوپل طرح صاباف و دیفندی یک سنسور ساده دما خواهد بود که بدون دستگاه‌های الکتریکی تولید می‌شود. بنابراین هرگز خطر شکستن این قطعه وجود ندارد، اما احتمال دارد درصورت استفاده طولانی مدت بسوزد. البته ترموکوپل در اجاق گاز معمولا ۲۰ تا ۳۰ سال دوام دارد و سوختن ترموکوپل امکان خواهد داشت در دیگ‌های بخار رخ دهد که به‌طور مداوم کار می‌کنند. این قطعه از قابلیت نصب و عملکرد سریع برخوردار است.

در مجموعه هاتیران 4 مدل ترموکوپل مطابق با استاندارد اروپایی ساخته شده است. هر 4 مدل این لوازم جانبی اجاق گاز دارای نشان ملی به شماره 8876 و قابلیت اتصال سریع و نصب آسان هستند. مدل‌های ترموکوپل موجود در مجموعه ما عبارتند از:

ترموکوپل فیش آنتنی

ترموکوپل فیش آنتنی به‌عنوان نسل دوم این وسیله شناخته شده است و به‌منظور اتصال و سرعت عمل بهتر در روشن شدن شعله اجاق گازها نصب این نوع ترموکوپل اجاق گاز پیشنهاد می‌شود. این نوع ترموکوپل در انجام عمل مغناطیس سرعت بالایی دارد. ازآنجایی‌که شعله‌های اجاق گاز بارها در طول روز روشن و خاموش می‌شوند، استفاده از این نوع ترموکوپل روشن شدن شلعه‌ را بسیار آسان خواهد کرد.
تفاوت این نوع ترموکوپل با نسل اول این وسیله در شکل ظاهری آن است. نمونه‌های فیش آنتنی از دو سیم نازک تشکیل شده‌اند. درحالی‌که مدل‌های قدیمی فقط یک سیم ضخیم داشتند. این نوع ترموکوپل از آلیاژ فلزی ساخته می‌شود و اغلب در اجاق گازهای صفحه‌ای کاربرد دارد.

ترموکوپل تک‌ فیش

این نوع ترموکوپل به‌عنوان نسل اول درنظر گرفته می‌شود که جنس آن از مس و وزن تقریبی آن 50 گرم است. در واقع ساختار این وسیله جانبی اجاق گاز از اتصال یک سیم مسی 60 سانتی‌متری به دو مهر درست می‌شود. این نوع ترموکوپل اجاق گاز برای انواع گازهای معمولی و صفحه‌ای کاربرد دارد.
این نوع ترموکوپل با نام ترموکوپل فیش بلند نیز شناخته می‌شود. تنها نقطه ضعف آن در مقایسه با سایر مدل‌ها این است که برای باز کردن مسیر جریان گاز به زمان بیشتری نیاز دارد. این ویژگی برای مصرف‌کنندگانی که چندین بار شعله‌ها خاموش و روشن می‌کنند، بسیار ناخوشایند است. البته این ضعف در مدل‌های دیگر ترموکوپل طرح صاباف و دیفندی وجود ندارد.

ترموکوپل ارت‌دار

ترموکوپل ارت‌دار از دو سیم غیر هم‌جنس تشکیل شده است. یکی از سیم‌های آن به نام سر منفی یا آلومل و رنگ سبز و سیم دیگر به نام سر مثبت یا کرومل و رنگ قرمز درست می‌شود. مدل‌های ارت‌دار به‌عنوان رایج‌ترین و پرکاربردترین ترموکوپل‌ها هستند و برای استفاده در محدوده دمای بالا مناسب درنظر گرفته می‌شوند.
همچنین به‌دلیل وجود مقدار قابل توجهی نیکل در سیم‌های این نوع ترموکوپل اجاق گاز مقاومت بالایی در برابر مواد اسیدی خورنده پیدا کرده است. این ویژگی آن را برای استفاده در مصارف گوناگون مناسب می‌کند.

ترموکوپل تایمردار

این نوع ترموکوپل نیز از دو سیم با جنس برنج و مس تشکیل شده است و تقریبا 50 گرم وزن دارد. مدل‌های تایمردار برای اجاق گازهای تایمردار، فر برقی و کوره مناسب هستند. افراد می‌توانند با استفاده از این مدل زمان قطع و وصل شدن جریان گاز با توجه به نیاز خود تنظیم کنند.
سیم‌های این ترموکوپل با فیش محوری 2 و 9 به بوبین متصل می‌شوند. همچنین اتصال این مدل ترموکوپل به سرشعله ازطریق یک مهره 6*0.75 میلی‌متری صورت می‌گیرد. این نوع ترموکوپل قابلیت اتصال به حسگر دما را نداشته ولی قابلیت اتصال به تایمر را دارد.

عملکرد ترموکوپل در اجاق گاز

گازهای طبیعی استعداد بیشتری برای ایجاد انفجار و آتش‌سوزی دارند. بنابراین اجاق‌هایی که از گاز شهری به‌عنوان سوخت مصرفی بهره می‌برند، وسایل خطرناک درنظر گرفته می‌شوند که به مراقبت بیشتری نیز نیاز دارند. در این نوع اجاق گازها تا زمانی که جریان گاز برقرار باشد، سرشعله‌های گاز روشن باقی می‌مانند. البته در مواقعی احتمال دارد به‌دلیل وزش باد یا سر رفتن غذا شعله خاموش شود و جریان گاز را قطع کند.
در چنین موقعیتی ترموکوپل اجاق گاز وارد عمل می‌شود و از پخش‌شدن گاز در فضا و ایجاد آتش‌سوزی یا حادثه ممانعت به‌عمل می‌آورد. این قطعه از دو سیم فلزی با جنس‌های متفاوت تشکیل شده است که از یک سر به‌هم متصل شده‌اند. عملکرد این قطعه با توجه‌به ساختار آن بدین صورت خواهد بود که با روشن‌شدن شعله، حرارت به سیم‌های فلزی آن می‌رسد و در اثر این حرارت مسیر جریان گاز باز می‌شود.
با خاموش‌شدن شعله به‌صورت غیرعمدی دمای سیم‌های فلزی کاهش می‌یابد و به‌طور خودکار جریان گاز قطع خواهد شد. عملکرد این قطعه نقش مهمی در سیستم ایمنی وسایل گازسوز دارد. ازاین‌رو درصورت درست عمل‌نکردن آن، مصرف‌کنندگان هر چه سریع‌تر باید برای تعمیر یا تعویض این قطعه اقدام کنند

ترموکوپل

مزایای استفاده از ترموکوپل در اجاق گاز

اگرچه ترموکوپل اجاق گاز ساختار بسیار ساده‌ای دارد، اما استفاده از آن مزایای زیادی را برای مصرف‌کنندگان اجاق گازها به ارمغان می‌آورد. مزایای وجود این قطعه در وسایل گازسوز عبارتند از:

  • این قطعه یک ساختار ساده دارد و در ساخت آن از عناصر مکانیکی شکننده یا با قابلیت سوختن به‌کار نمی‌رود.
  • این دستگاه قیمت مناسبی را به خود اختصاص می‌دهد. بنابراین درصورت خرابی و تعویض آن هزینه زیادی برای افراد ایجاد نمی‌شود. افراد می‌توانند به‌راحتی برای نصب آن در اجاق گازهای بدون ترموکوپل اقدامات لازم را انجام دهند.
  • این قطعه از دوام و طول عمر بالایی برخوردار است.
  • علاوه‌بر این راندمان آن در کنترل دمای شعله بسیار بالا درنظر گرفته می‌شود.
  • ترموکوپل سرعت عمل بالایی در قطع جریان گاز پس از خاموش‌شدن شعله دارد.
  • افراد می‌توانند این قطعه را به‌راحتی تعویض کنند، زیرا نصب سریعی دارد.

جمع‌بندی

ترموکوپل اجاق گاز یکی از اجزای مهم در اجاق‌ها به‌حساب می‌آید و این قطعه در حفظ امنیت اجاق‌ها نقش به‌سزایی دارد. این قطعه از دو سیم فلزی تشکیل شده است و یک ساختار ساده را به خود اختصاص می‌دهد. ترموکوپل با دوام درنظر گرفته می‌شود و درصورت خراب شدن این قطعه شعله‌ها دیر روشن می‌شوند یا اصلا روشن نخواهند شد. ضمن آنکه احتمال دارد بدنه اجاق گاز آشپزخانه حالت الکتریسیته پیدا ‌کند. افراد می‌توانند درصورت مشاهده این علائم سلامت ترموکوپل را بسنجند و درصورت خراب بودن، آن را تعویض کنند.

 

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "انواع ترموکوپل اجاق گاز رومیزی" هستید؟ با کلیک بر روی عمومی, کسب و کار ایرانی، اگر به دنبال مطالب جالب و آموزنده هستید، ممکن است در این موضوع، مطالب مفید دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "انواع ترموکوپل اجاق گاز رومیزی"، کلیک کنید.