اهل‌بیت (ع) منشأ اجر و عزت خادمان هستند/قدمت بیش از یک قرن هیئت عباسیه اهواز

حاج محمدرضا روغنی‌زاده در گفت‌وگو با آژیراک؛

اهل‌بیت (ع) منشأ اجر و عزت خادمان هستند قدمت بیش از یک قرن هیئت عباسیه اهواز

نایب رئیس کانون مداحان کشور گفت:‌ دو هیئت «حسینه» و «عباسیه» میزبان تمام هیئت‌های اهواز از شب سوم تا شب عاشورا هستند.

به گزارش خبرنگار فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آژیراک، محمدرضا روغنی‌زاده نایب رئیس کانون مداحان کشور و رئیس کانون مداحان خوزستان، پیرغلام ۵۱ ساله اهوازی است که به گفته خودش از ۱۴ سالگی شروع به مداحی کرده است.

روغنی‌ها در گفت‌وگو با آژیراک گفت:‌ با توجه به اینکه در یک خانواده مذهبی متولد شده‌ام و همچنین با الگوگیری از پدربزرگم که در شهر اهواز هیئتی با قدمت ۱۳۰ ساله را مدیریت می‌کرد، وارد این باغ بی انتها شدم.

وی افزود: همان‌طور که از قدمت هیئت «عباسیه اهواز» گفتم، باید از جایگاه معنوی آن در بین مردم نیز سخن بگویم. این هیئت با بوی معنویت و صداقت با آغوش باز ساکنان اهواز را به سمت خودش فرامی‌خواند. عباسیه اهواز در منطقه مرکزی شهر واقع شده و مداحان و پیش‌کسوتان مؤمنی، چون حاج آقا نصیرپور، استاد آل‌مبارک و پرهیزگار را پرورش داده است. با آموزش و هدایت این پیرغلامان که سال‌ها در این مکان مداحی می‌کردند، کلام و تعلیمشان را با دل و جان پذیرفتم و به مداحی اهل‌بیت (ع) روی آوردم.

روغنی‌ها اظهار داشت: خوشحالم که محاسنم در دستگاه اباعبدالله الحسین (ع) سفید شده و همین که خداوند و اهل‌بیت (ع) توفیق دادند در دستگاه آل‌الله پیر می‌شوم، خدا را شاکرم. اگر اجر، قرب و عزتی در شهر دارم، به واسطه اهل‌بیت (ع) است که از جانب حق بر سینه و حنجره من حقیر نقش بسته است.

این پیرغلام به جایگاه روضه و روضه‌خوانی اشاره کرد و گفت: چه بسا کسانی بودند که راهشان کج بود و در دستگاه اباعبدالله و به واسطه همین روضه‌ها جان دوباره گرفتتند و مسیر زندگی‌شان تغییر یافت. خداوند توفیق داده تا بتوانم در دستگاه سیدالشهدا نفس بزنم و امیدوارم روز آخر هم با ذکر «یا حسین (ع)» چشمانم را ببندم.

روغنی‌زاده درباره آداب‌ و رسوم عزاداری در اهواز گفت: به خاطر قدمت دو مکان مقدس «حسینه» و «عباسیه» این دو هیئت میزبان تمام هئیت‌های اهواز از شب سوم تا شام عاشورا هستند، هیئت‌های وارد شده با نظم خاصی عزاداری می‌کنند و در آخر مراسم پذیرایی می‌شوند. در طول سال، ۲۶۰ روز مجلس عزا و شادی در این مکان برگزار شده و در تمام شب‌های ولادت، شهادت و تمام جمعه‌های سال برنامه‌های منظم داریم.

روغنی‌زاده تأثیر اجلاس پیرغلامان را مهم ارزیابی کرد و گفت: این کار بسیار به جا و پسندیده است و جا دارد از برگزارکنندگان آن، به‌خصوص صداوسیما قدردانی کنم که سال‌هاست میزبان این برنامه شده و انتقال دهنده ارزش‌های حسینی به نسل‌های آینده است. جوان امروزی باید کسانی را که برای این دستگاه نفس گذاشته و محاسنی سپید کرده‌اند، بشناسد و قدردان آنان باشد.

اهل‌بیت (ع) منشأ اجر و عزت خادمان هستند/قدمت بیش از یک قرن هیئت عباسیه اهواز

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "اهل‌بیت (ع) منشأ اجر و عزت خادمان هستند/قدمت بیش از یک قرن هیئت عباسیه اهواز" هستید؟ با کلیک بر روی اجتماعی، به دنبال مطالب مرتبط با این موضوع هستید؟ با کلیک بر روی دسته بندی های مرتبط، محتواهای دیگری را کشف کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "اهل‌بیت (ع) منشأ اجر و عزت خادمان هستند/قدمت بیش از یک قرن هیئت عباسیه اهواز"، کلیک کنید.