بارش کشور به محدوده نرمال رسید/ دریافت 220 میلی متر بارش در 9 ماه اخیر

بارش کشور به محدوده نرمال رسید/ دریافت 220 میلی متر بارش در 9 ماه اخیر

رئیس سازمان هواشناسی کشور گفت: تا امروز تنها کمتر از یک میلی متر یعنی معادل حدود سه دهم درصد نسبت به بارش های بلند مدت کمبود داریم و اکنون بعد از چهارسال متوالی کم بارشی، میانگین بارش کشور به مقادیر نرمال بلند مدت رسیده است.

به گزارش آژیراک، سحر تاج بخش مسلمان با بیان این خبر گفت: بر اساس داده های موجود استان های خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان و یزد بیش از 30 درصد بارش بلند مدت خود را در سال آبی جاری تاکنون یعنی از آژیراک تا 26 خرداد 1403 کسب کرده اند.

وی افزود: در استان های اردبیل، اصفهان، ایلام، خراسان شمالی، خوزستان، قم، کردستان، کرمانشاه، گلستان و مازندران هم بین دو تا 29 درصد بیش از نرمال باران گزارش شده است.

رئیس سازمان هواشناسی کشور ادامه داد: با این وجود همچنان استان های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، البرز، بوشهر، تهران، چهارمحال و بختیاری، خراسان رضوی، زنجان، سمنان، فارس، قزوین، کرمان، کهگیلویه وبویراحمد، گیلان، مرکزی و هرمزگان بین یک تا 30 درصد بارش کمتر از نرمال دریافت کرده اند. بیشترین کمبود بارش مربوط به  استانهای تهران، قزوین و سمنان است.

وی اضافه کرد: نکته حائز اهمیت این که بارش ها عمدتاً از نوع سیلابی و با تمرکز در بازه های کوتاه مدت زمانی کوتاه مدت است که نه تنها موید افزایش رخدادهای حدی ناشی از پیامدهای تغییر اقلیم است بلکه می تواند تلفات و خسارات بیشتری برای کشور و زیرساخت های آن داشته باشد.

رئیس سازمان هواشناسی کشور گفت: لذا ضمن این که از یک سو ضرورت تقویت زیرساخت های فرسوده، لایروبی رودخانه ها، سازگاری بیشتر با اکوسیستم های موجود و حفظ پایداری سرمایه های زیست محیطی با هدف افزایش تاب آوری آنها در برابر مخاطرات جوی و اقلیمی بدیهی است، از سوی دیگر باید حتما توجه داشت که علیرغم بارش های مناسب امسال، به سبب کم بارشی چهار سال گذشته و عدم جمع آوری بهینه آب های شیرین به ویژه در پایین دست، همچنان در کشور، مدیریت مصرف آب باید در دستور کار مردم و مسئولین قرار داشته باشد.

بر اساس اعلام روابط عمومی سازمان هواشناسی کشور، تاج بخش مسلمان افزود: ضمن اینکه بر توسعه زیرساخت های جمع آوری آب در پایین دست با شیوه های سنتی و همچنین روش های به روز دنیا، با توجه به تغییر نوع بارشها در کشور، توصیه موکد می شود.

پایان خبر آژیراک

بارش کشور به محدوده نرمال رسید/ دریافت 220 میلی متر بارش در 9 ماه اخیر

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "بارش کشور به محدوده نرمال رسید/ دریافت 220 میلی متر بارش در 9 ماه اخیر" هستید؟ با کلیک بر روی اجتماعی، آیا به دنبال موضوعات مشابهی هستید؟ برای کشف محتواهای بیشتر، از منوی جستجو استفاده کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "بارش کشور به محدوده نرمال رسید/ دریافت 220 میلی متر بارش در 9 ماه اخیر"، کلیک کنید.