باقری: آخرین حلقه از سیاست همسایگی ایران تکمیل شد

باقری: آخرین حلقه از سیاست همسایگی ایران تکمیل شد

به گزارش آژیراک، نشست مشترک مطبوعاتی «علی باقری» سرپرست وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و «پرونچای دان ویواتانا» دبیرکل «مجمع گفت‌وگوی همکاری آسیا» عصر دوشنبه و در حاشیه برگزاری نوزدهمین نشست وزرای امور خارجه این مجمع در هتل پارسیان آزادی تهران برگزار شد.

باقری با بیان این‌که جمهوری اسلامی ایران در حالی که در آستانه برگزاری انتخابات زودهنگام ریاست‌جمهوری در کشور است، طی دیروز و امروز نشست مجمع گفت‌وگوی همکاری آسیا در تهران برگزار شد، اظهار کرد: در این نشست ۴۱ هیات از ۳۱ کشور آسیایی و ۹ سازمان بین‌المللی حضور داشتند و وزرا و مقامات کشورها و دبیران کل سازمان‌های بین‌المللی ار فرصت نشست تهران برای بررسی حوزه‌های همکاری در آسیا استفاده کردند و چارچوب‌هایی را برای همکاری‌های آتی مدنظر قرار دادند.

او درباره روند این نشست گفت: در روز اول، مقامات ارشد کشورهای عضو،اسناد امروز نشست وزرا را نهایی کردند که امروز وزرا آن را مورد تایید قرار دادند و خروجی نشست امروز تحت عنوان «بیانیه تهران» چشم‌انداز پیش‌روی مجمع کشورهای آسیایی را ترسیم کرده است.

باقری در ادامه با و اعلام تایید و تصویب ۲ سند مهم دیگر در این نشست، گفت: یک سند درباره مقررات ناظر بر دبیرخانه مجمع و دیگری درباره آئین‌نامه مجمع بود.

مهم‌ترین سرفصل و فراز بیانیه تهران، موضوع همراهی با مردم غزه است

دیپلمات ارشد ایران همچنین با اعلام اینکه در بیانیه تهران فرازهای مهمی درباره همکاری‌های کشورهای عضو در حوزه‌های مختلف و تحولات منطقه‌ای و جهانی و چالش‌های موجود ذکر شده است، اظهار کرد: شاید بتوان گفت مهم‌ترین سرفصل و فراز بیانیه تهران، موضوع همراهی، همدردی و همدلی کشورهای عضو مجمع با مردم غزه در شرایط سخت و اسفناکی است که در حال گذران هستند و نسبت به جنایات اشغالگران و متجاوزان ابراز انزجار کردند و خواستار توقف سریع و بدون قیدوشرط حملات صهیونیست‌ها به مردم غزه و بی‌پناه غزه شدند.

او همچنین گفت کشورهای عضو خواستار ارسال کمک‌های بشردوستانه و تامین نیازهای اساسی مردم مظلوم غزه که بیش از ۱۶ است که تحت محاصره هستند، شدند.

ایران از ارتقای نقش آفرینی مجمع گفت‌وگوی همکاری آسیا استقبال می‌کند

سرپرست وزارت خارجه همچنین گفت: در این نشست از پیشنهاد قطر مبنی بر برگزاری سومین نشست سران مجمع در پاییز سال جاری استقبال صورت گرفت. در اینجا لازم می‌دانم به‌عنوان رئیس اجلاس از حضور حداکثری کشورهای عضو و دبیرکل این مجمع در این نشست مهم تشکر کنم.

باقری در ادامه صحبت‌های خود در این نشست مطبوعاتی گفت: ایران از ارتقای نقش آفرینی مجمع گفت‌وگوی همکاری آسیا به عنوان نهادی که مروج صلح و دوستی و بسترساز همکاری میان کشورهای آسیاست استقبال می‌کند و در همین چارچوب از همه ظرفیت‌های خود برای نقش آفرینی هرچه بیشتر این مجمع در سطح آسیا و فراتر از آسیا استفاده می‌کند.

این دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران گفت: مجمع گفت‌وگوی همکاری آسیا ظرفیت بسیار مهمی را در اختیار کشورهای آسیایی قرار می‌دهد که دیدگاه‌ها و مواضع خود را در موضوعات مختلف در ارتباط با قاره کهن و دیگر موضوعات بین‌المللی بیان کنند.

ترتیبات لازم برای احیای روابط ایران و بحرین تدوین می‌شود

باقری در بخش دیگری از سخنان خود در این نشست با اشاره به اهمیت سیاست همسایگی در دولت سیزدهم گفت: شب گذشته آخرین حلقه از سیاست همسایگی ایران تکمیل شد و در این چهارچوب در دیداری که شب گذشته با وزیر خارجه بحرین داشتم، این توافق صورت گرفت که مکانیزم و و ترتیبات لازم برای احیای روابط ۲ کشور تدوین شود.

او ادامه داد: در واقع قبل از پایان یافتن این دوره و برگزاری انتخابات ریاست جمهوری این حلقه از سیاست همسایگی که مورد توجه شهید آیت الله رئیسی و و دکتر امیرعبداللهیان بود تکمیل و اجرا شد.

روابط با همسایگان وارد مسیر جدیدی شده است

سرپرست وزارت خارجه ایران گفت در چهارچوب سیاست همسایگی که از سوی دولت سیزدهم دنبال می‌شود، روابط ایران با برخی از همسایه‌های شمالی که وضعیت رو به جلو و خوبی نداشت در همان اوایل دوره ریاست‌جمهوری شهید رئیسی روند رو به رشدی را طی کرد و روابط ما با کشورهایی چون تاجیکستان و ترکمنستان وارد سرفصل و مسیر جدیدی شد.

دیپلمات ارشد ایران همچنین گفت: در حوزه روابط با همسایگان جنوبی شاهد احیای روابط ایران و عربستان سعودی بودیم که این موضوع نه تنها پیامدهای مثبت و ایجابی دوجانبه‌ای داشت، بلکه انعکاس بین‌المللی غیرقابل انکاری نیز داشت و در اینجا لازم است که از تلاش‌های دولت عربستان در طول این مدت برای ارتقای همکاری‌های دوجانبه تشکر و قدردانی کنم. در اینجا لازم است که تاکید کنم زمینه‌های همکاری بین ایران و عربستان در حوزه های دوجانبه و چندجانبه زیاد است و در دیداری که امروز با قائم مقام وزیر خارجه سعودی داشتم بر این موضوع تاکید کردم

۳۱۰۳۱۰

باقری: آخرین حلقه از سیاست همسایگی ایران تکمیل شد

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "باقری: آخرین حلقه از سیاست همسایگی ایران تکمیل شد" هستید؟ با کلیک بر روی بین الملل، آیا به دنبال موضوعات مشابهی هستید؟ برای کشف محتواهای بیشتر، از منوی جستجو استفاده کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "باقری: آخرین حلقه از سیاست همسایگی ایران تکمیل شد"، کلیک کنید.