جام زرین حسنلو با قدمت 3 هزار ساله به نمایش درآمد

جام زرین حسنلو با قدمت 3 هزار ساله به نمایش درآمد

به گزارش خبرگزاری آژیراک از آذربایجان غربی، با حضور مسیولین استانی، جام زرین حسنلو نقده با قدمت بیش از 3000 سال در موزه باستان شناسی ارومیه رونمایی شد.

معاون سیاسی و اجتماعی استاندار آذربایجان غربی در این مراسم اظهار کرد: دولت سیزدهم عنایت ویژه ای به موضوع ایجاد زیرساخت ها برای ایجاد موزه و توسعه گردشگری انجام شده و در این راستا توسعه موزه باستان شناسی ارومیه نیز یک ضرورت است، تا بتوانیم اشیای زیادی به نمایش بگذاریم.
وی افزود: به نمایش گذاشتن جام حسنلو نقده در موزه ارومیه نیز قابل تقدیر بوده چرا که باعث می شود مردم با هویت و تاریخ گذشتگان خود آشنا شوند و برای آنها که امکان بازدید از این جام در موزه ملی تهران را ندارند این فرصت به مدت دو هفته فراهم شده است.
او ادامه داد: از آنجایی که جام حسنلو متعلق به شهر نقده بوده از فرماندار و شهردار نقده نیز درخواست می شود شرایطی را برای مردم این شهرستان فراهم کنند تا بتوانند از این جام در موزه ارومیه بازدید داشته باشند.

قدمت این اثر به 1200 سال پیش از میلاد می رسد و احتمال می رود که به دوره قبل از مادها یعنی مناییان مربوط شود. نگاره روی جام داستانی را روایت می کند. بر روی جام، نقش خدایان سه گانه: خدای زمین، خدای آب و خدای خورشید حک شده است. این اثر 21 سانتی متر بلندی، 25 سانتی متر قطر و 950 گرم وزن دارد.

46

جام زرین حسنلو با قدمت 3 هزار ساله به نمایش درآمد

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "جام زرین حسنلو با قدمت 3 هزار ساله به نمایش درآمد" هستید؟ با کلیک بر روی استان ها، آیا به دنبال موضوعات مشابهی هستید؟ برای کشف محتواهای بیشتر، از منوی جستجو استفاده کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "جام زرین حسنلو با قدمت 3 هزار ساله به نمایش درآمد"، کلیک کنید.