خسروپناه: الگوی حکمرانی فرهنگی آیت الله رییسی، مردمی بود

خسروپناه: الگوی حکمرانی فرهنگی آیت الله رییسی، مردمی بود

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در برنامه «برای ابراهیم» با بیان اینکه الگوی حکمرانی فرهنگی آیت الله رییسی، مردمی بود، تاکید کرد: الگوی مدیریتی آیت الله رییسی باید مدون شود.

به گزارش گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آژیراک، حجت الاسلام و المسلمین عبدالحسین خسروپناه، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در برنامه «برای ابراهیم» رادیو فرهنگ با تسلیت شهادت آیت الله رییسی و همراهانشان اظهار کرد: آیت الله رییسی شخصیت کمیابی بود در آینده متوجه می شویم که چه گوهری را از دست داده ایم، اگر سبک مدیریتی شان تدوین شود مشخص می شود که چگونه بودند.

وی با بیان اینکه شهید رییسی بر عقلانیت و نگاه جمعی تاکید داشت، بیان کرد: جز معدود روسای جمهوری بود که به شورای عالی انقلاب فرهنگی توجه ویژه داشت. در سال گذشته شورای عالی انقلاب فرهنگی 80 مصوبه داشت که یکی از این مصوبات مهم سند موسیقی بود و اتفاقا با تاکید آیت الله رییسی پیش رفت.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت : شورای عالی انقلاب فرهنگی در چهار حوزه علم، فناوری، فرهنگی و اجتماعی وظایفی برعهده دارد، اما همواره در شورای عالی انقلاب فرهنگی کار بر زمین مانده در حوزه فرهنگ متعدد بود، به طوری که در دوره های قبلی سهم مصوبات در حوزه علم و فناوری 70 درصد، در حوزه فرهنگ 20 درصد و مشترک علم و فرهنگ 10 درصد بوده است، اما در دوره ایشان 50 درصد مصوبات جنبه فرهنگی و 50 درصد مربوط به حوزه علم و فناوری شد البته نه اینکه مصوبات حوزه علم و فناوری کاهش یابد بلکه مصوبات در حوزه فرهنگ به میزان قابل توجهی افزایش یافت.

وی ادامه داد: یکی از مصوبات مهم شورای عالی انقلاب فرهنگی تاسیس شهر جهانی صنایع فرهنگی بود، در این زمینه آیت الله رییسی بسیار تاکید داشت. تدوین سند صنایع دستی یکی دیگر از تاکیدات ایشان بود. این سند با کمک وزارت میراث فرهنگی و صنایع دستی نوشته شد، بیش از هزار نفر در تدوین این سند مشارکت داشتند. چراکه ایشان اصرار داشت باید همه ذینفعان در تدوین آن مشارکت داشته باشند.

استاد خسروپناه با بیان اینکه الگوی حکمرانی فرهنگی آیت الله رییسی، مردمی بود، گفت: تعداد مجتمع های فرهنگی که در دوره ریاست جمهوری ایشان ساخته شد شاید به اندازه 20 سال قبل بوده است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: سند تیاتر یکی دیگر از موضوعاتی بود که ایشان را پیگیری می کرد. می گفت به تیاتر کم توجه شده است و عنوان می کرد که در کشور سازمان سینمایی داریم بنابراین باید بنیاد تیاتر هم داشته باشیم. تدوین سند را به شورای عالی انقلاب فرهنگی واگذار کردند. تاکید داشتند که تیاتری های در این باره نظر بدهند. تعدادی از تیاتری ها آمدند و نظرات خود را با ما درمیان گذاشتند.

وی اضافه کرد: شورای هنر که برمبنای مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی ایجاد شده، 10 سال تعطیل بود این شورا در زمان ایشان در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دوباره راه افتاد، اسناد فرهنگی از این شورا به شورای عالی انقلاب فرهنگی می آمد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به رویکرد شهید رییسی در مواجهه با سند 2030 بیان کرد: صریحاً اعلام کردند که به هیچ وجه نباید این سند اجرا شود. ایشان نقشه مهندسی فرهنگی که در دولت قبل تصویب و ابلاغ شده بود را به جای سند 2030 مورد تاکید داشتند. این سند در دولت قبل اجرایی نشده بود، اما در این دوره اجرای آن آغاز شد.

وی افزود: بازنگری نقشه جامع علمی کشور به عنوان یکی از اسناد مهم شورای عالی انقلاب فرهنگی، در دوره ایشان آغاز شد. بازنگری آیین نامه ارتقای اعضای هییت علمی در زمان ایشان آغاز و در حال نهایی شدن است تا استادان تنها با مقاله ارتقا پیدا نکنند و در مسیر حل مسایل کشور تولید علم داشته باشند.

استاد خسروپناه گفت: سند تحول بنیادین آموزش و پرورش یکی از اسناد مهم شورای عالی انقلاب فرهنگی بود که آیت الله رییسی پیگیر اجرایی سازی آن بودند، بازنگری و تدوین نقشه اجرایی سازی این سند در دوره ایشان آغاز شد و وزارت آموزش و پرورش با همراهی ستاد تعلیم و تربیت شورای عالی انقلاب فرهنگی این نقشه را تدوین کرد و به تازگی در شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوب شده است. معلمان زیادی در تدوین این نقشه حضور داشتند و این امر مایه خشنودی رییس جمهور بود.  

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی تاکید کرد: اگر شهید رییسی پشتیبان شورای عالی انقلاب فرهنگی نبود هیچ کاری نمی توانستیم انجام دهیم. 24 مصوبه دوره قبل را آقای رییسی ابلاغ کرده است. به برگزاری جلسات شورای عالی انقلاب فرهنگی مقید بود، حتی سفر های خارجی را در صورت تداخل با جلسات شورا به روز های بعد از جلسه شورا موکول می کرد اگر جلسه ای برگزار نمی شد، جلسه بعدی را سه ساعته برگزار می کرد.
وی با اندوه عنوان کرد: اکنون که ایشان از دنیا رفته یک مصوبه بر زمین مانده در شورای عالی انقلاب فرهنگی وجو ندارد، همه مصوبات ابلاغ شده است. اگر در مصوبه ای ابهام داشت، سوال می کرد وقتی توضیح می دادم قانع می شد و ابلاغ می کرد اگر هم نظری داشت می گفت حتما در شورای عالی مطرح و بررسی شود و با نظر جمعی درباره آن تصمیم گیری شود.

استاد خسروپناه اضافه کرد: رییس جمهور تاکید داشت که دستگاه ها باید نسبت به مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی پاسخگو باشند. در زمان ایشان مرکز رصد و ارزیابی در شورا ایجاد شد. با همه مراکز رصدی کشور در ارتباط هستیم. به دلیل تاکیدات ایشان وزرا و مسیولانی که وظایفی درباره به مصوبات داشتند به دبیرخانه گزارش می دهند، در صحن شورای عالی انقلاب فرهنگی هم مقامات بالاتر گزارش می دهند و ما هم از دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی گزارش هایی را آماده می کنیم.

وی گفت: دکتر رییسی حقیقتاً شورای عالی انقلاب فرهنگی را به قرارگاه تبدیل کرد و به وزرا تاکید می کرد که حتماً مصوبات را اجرایی کنید. یکی از موضوعات مهم در وزارت خارجه، ایرانیان خارج از کشور است، شورای عالی امور ایرانیان داریم که مدت ها تعطیل بود، دکتر امیرعبداللهیان از بحث هایی که درباره ایرانیان خارج از کشور مطرح می شد، حمایت می کرد و شورایی تشکیل دادیم و مسیولیت آن را به وزارت خارجه سپردیم، الحمدلله کار به سرعت پیش رفت. وی درباره روند آینده مسایل فرهنگی در کشور گفت: تیم آیت الله رییسی مردمی است همچنان که خودش مردمی و سیدالشهدا خدمت بود. در دولت ایشان اگر مدیری مردمی نبود با اخلاق حَسن او را تغییر می داد. همراهان آیت الله رییسی همان الگوی ایشان را دارند و الگوی ایشان را ادامه می دهند، همه مسیولان موظفند که راه ایشان را ادامه دهند. شهادت ایشان باعث همبستگی ملی خواهد شد. مردم با اراده محکم شخص مخلص خدمتگزار به جای ایشان انتخاب خواهند کرد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره نحوه برخورد شهید رییسی با مقامات بین المللی توضیح داد: آیت الله رییسی با اخلاص، حُسن خلق و حکمت بنیان بودن با مقامات بین المللی برخورد می کرد به همین دلیل جذب ایشان می شدند. آیت الله رییسی دکتری حقوق داشت و کتاب وقف و قواعد فقهی را ایشان خوانده ام که واقعا غنی و دقیق هستند.

استاد خسروپناه گفت: آیت الله رییسی دو دوره عضو مجلس خبرگان بودند. مردم بیرجند عاشق ایشان هستند، حجت الاسلام آل هاشم و آیت الله رییسی جز افرادی بودند که بالاترین رای در مجلس خبرگان داشتند و رای آنها واقعی بود چراکه مردم بیرجند و تبریز این دو عزیز را قبول داشتند، فکر نکنم برای تبلیغ به بیرجند رفته باشند، اما مردم به ایشان رای دادند.

وی با بیان اینکه الگوی مدیریتی آیت الله رییسی باید مدون شود، ادامه داد: مقام معظم رهبری را عمیقا باور داشت. در شورای عالی انقلاب فرهنگی در هر موضوعی تاکید داشتند که فرمایش رهبری را مدنظر داشته باشید  بعد سند های لازم را بنویسید.
 

خسروپناه: الگوی حکمرانی فرهنگی آیت الله رییسی، مردمی بود

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "خسروپناه: الگوی حکمرانی فرهنگی آیت الله رییسی، مردمی بود" هستید؟ با کلیک بر روی فرهنگ و هنر، به دنبال مطالب مرتبط با این موضوع هستید؟ با کلیک بر روی دسته بندی های مرتبط، محتواهای دیگری را کشف کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "خسروپناه: الگوی حکمرانی فرهنگی آیت الله رییسی، مردمی بود"، کلیک کنید.