درد ران پا به علت آسیب دیدن ماهیچه و عضله ران

کشیدگی عضلانی (کشش یا پارگی عضله) معمولاً زمانی اتفاق می‌افتد که عضله بیش از حد معمول خود کشیده شده و بافت عضلانی در طول فعالیتی مانند دوی سرعت یا لگد زدن به توپ پاره می‌شود. این آسیب‌ها اغلب در نزدیکی نقطه‌ای که عضله، به بافت هم‌بند سخت و فیبری تاندون می‌پیوندد، رخ می‌دهد. اگر ضربه مستقیمی به عضله وارد شود، آسیب مشابهی رخ می‌دهد.

کشیدگی عضله ران یکی از انواع کشیدگی عضله است که می‌تواند بسیار دردناک باشد و دامنه حرکتی فرد را محدود کند از طرفی علت درد ران و ساق پا می تواند کشیدگی عضله ران باشد. در این مقاله به صورت کامل کشیدگی عضله ران را بررسی می‌کنیم. دردهای عضلانی می‌توانند فعالیت‌های حرکتی شما را تحت تاثیر قرار دهند بنابراین بهتر است در این مورد با یک پزشک ارتوپد یا فیزیوتراپ مشورت کنید.

 درد ران پا به علت آسیب دیدن ماهیچه و عضله ران

کشیدگی عضله ران (کشیدگی عضله چهار سر ران) چیست؟

ران دارای سه دسته از عضلات قوی است: عضلات همسترینگ در پشت ران، عضلات چهار سر ران در جلو و عضلات ادکتور در داخل. عضله چهار سر ران که در جلوی ران قرار دارد، وظیفه کشش زانو و خم‌شدن ساق را بر عهده دارد. گروه چهار سر ران از چهار عضله راست ران، واستوس جانبی، واستوس اینترمدیوس و واستوس مدیالیس تشکیل شده است. عضلات کشنده پاها را به هم می‌کشند.

گروه‌های عضلانی همسترینگ و چهار سر ران بیشتر در معرض خطر کشیدگی عضلانی هستند، زیرا از هر دو مفصل ران و زانو عبور می‌کنند. آنها همچنین برای فعالیت‌های با سرعت بالا، مانند مسابقات دو و میدانی (دو، با مانع، پرش ارتفاع)، فوتبال و بسکتبال استفاده می‌شوند. پارگی عضله ران به عنوان کشیدگی عضله ران شناخته شده و بسته به شدت آن، به عنوان کشیدگی درجه یک، دو یا سه طبقه‌بندی می‌شود.

علائم کشیدگی عضله ران یا چهار سر ران چیست؟کشیدگی عضله در ران باعث درد ناگهانی می‌شود که می‌تواند بسیار شدید و ناراحت‌کننده باشد.

علائم کشیدگی عضله ران یا چهار سر ران

شخصی که دچار کشیدگی عضله ران می‌شود، اغلب احساس ترکیدن یا ضربه خوردن را به‌عنوان پارگی عضله توصیف می‌کند. ناحیه اطراف آسیب ممکن است در لمس حساس باشد و اگر رگ‌های خونی نیز آسیب ببینند و پاره شوند، کبودی قابل مشاهده است.

ضعف، تورم، التهاب و گرفتگی نیز از علائم رایج کشیدگی عضله چهار سر ران یا کشاله ران است. گاهی علت درد کشاله ران کشیدگی عضله این ناحیه است. میزان درد بسته به درجه کشیدگی عضلات کشاله ران متفاوت است. برای مثال درحالی‌که درد در کشیدگی درجه یک خفیف‌تر است، کشیدگی ران درجه دو معمولاً در لمس درد شدیدتری دارد. در کشیدگی درجه سه عضلات پاره می‌شوند و درد سوزشی بسیار شدیدی ایجاد خواهد شد، به‌نحوی‌که راه رفتن برای فرد غیرممکن است.

همچنین اغلب یک فرورفتگی در ران در محل پارگی و یک توده در بالای فرورفتگی وجود دارد. پس از چند روز با جراحات درجه دو و سه، کبودی بزرگی در زیر محل آسیب، ناشی از خونریزی در بافت‌ها ظاهر می‌شود.

کشیدگی درجه سه ران، پارگی کامل عضله بوده و یک آسیب جدی است. بلافاصله درد سوزشی یا خنجری ایجاد می‌شود و ورزشکار نمی‌تواند بدون درد راه برود (پا درد نشانه چیست؟).

علت کشیدگی عضله ران یا چهار سر ران

موارد مختلفی می‌تواند دلیل کشیدگی عضله ران باشد. خصوصاً در برخی موارد، ریسک کشیدگی افزایش می‌یابد. مهم‌ترین عوامل شامل موارد زیر است:

علت توضیحات
خستگی عضلانی خستگی قابلیت جذب انرژی ماهیچه‌ها را کاهش می‌دهد و آنها را مستعد آسیب می‌کند.
عدم تعادل عضلانی وقتی یک گروه عضلانی بسیار قوی‌تر از گروه عضلانی مقابل خود باشد، عدم تعادل می‌تواند منجر به کشیدگی کشاله ران شود. این اغلب در مورد عضلات همسترینگ اتفاق می‌افتد زیرا عضلات چهار سر ران در جلوی ران معمولا قوی‌تر هستند. در طول فعالیت‌های با سرعت بالا، همسترینگ ممکن است سریع‌تر از عضله چهار سر ران خسته شود و منجر به کشیدگی در این عضلات شود.
سفتی عضلانی عضلات سفت در برابر فشار آسیب‌پذیر هستند. ورزشکاران باید یک برنامه تمرینات کششی روزانه را در تمام طول سال دنبال کنند.
آمادگی ضعیف اگر عضلات شما ضعیف باشند، کمتر می‌توانند با استرس ناشی از ورزش کنار بیایند و بیشتر در معرض آسیب هستند.

علت درد ران پا در خانم ها

با اینکه اصلی ترین علت درد ران پا، کشیدگی و صدمه دیدن ساختار درونی و بیرونی ران است اما  از آنجایی که عضله ران در نزدیکی شکم و لگن قرار دارد؛ در صورتی که یک خانم از این درد رنج ببرد می توان به مشکلات هورمونی و بیماری های زنانه مشکوک شد. از رایج ترین دلایل درد ران پا در خانم ها می توان به:

التهاب ناحیه شرمگاهی

استئیت پوبیس یا التهاب غیرعفونی شرمگاهی از جمله اختلالاتی است که در خانم ها ممکن است با درد هایی در ناحیه ران پا همراه باشد. این درد در زمان عطسه کردن و سرفه کردن تشدید می شود و ممکن است باعث اختلال در راه رفتن نیز شود.

عفونت های اداری

عفونت اداری در زنان بسیار شایع تر از مردان است بدین صورت که حدود 50درصد خانم ها برای یکبار هم که شده عفونت را تجربه می می کنند.

کیست تخمدان

با اینکه عارضه کیست تخمدان در اکثر مواقع هیچ گونه درد و نشانه ای ندارد. اما در صورتی که این عارضه با نشانه هایی همراه باشد یکی از مهم ترین نشانه ها، بروز درد در ماهیچه ران پا که این درد از ناحیه کشاله ران تا پهلو ادامه پیدا می کند.

درد ران پا در بارداری

در دوران بارداری با رشد جنین رحم مادر در حال گسترش است که همین فرآیند باعث بروز درد و ناراحتی در لگن و ران می شود. این درد در دوران بارداری در ناحیه کشاله ران احساس می شود و در اواسط سه ماه دوم بارداری شدت می گیرد.

مادران باردار برای تسکین چنین دردهایی می توانند از راه های زیر استفاده کنند:

  • استراحت کردن
  • استفاده از کمپرس آب گرم
  • ماساژ دادن ران پا در حمام
  • انجام نرمش ها و حرکت ورزشی مخصوص برای تقویت و درمان درد ران پا در بارداری

درد ران پا در دوران قاعدگی و قبل از پریود

هنگامی که بافت آندومتر در خارج از رحم رشد می کند ، سلول ها هنوز ریخته می شوند اما نمی توانند از بدن خارج شوند و این باعث ایجاد علائم دردناک می شود. در برخی موارد ، بافت های آندومتر در داخل و اطراف اعصاب متعدد ران و لگن رشد می کنند. این اعصاب باعث ایجاد حس در پا می شوند.

درد ران پا در کودکان چگونه درمان می‌شود؟

سینوویت گذرا و آرتریت سپتیک شایع‌ترین علل درد مفصل ران در کودکان هستند. درد ناحیه ران ممکن است ناشی از مشکلات خاص اسکلت در حال رشد باشد. برای نمونه، بیماری پرتس، لغزش اپی فیز سر استخوان ران (SCFE) و شکستگی کنده‌شده آپوفیز لگن باعث درد ران پا در کودکان می‌شوند.

بروز این بیماری‌ها یا سایر آسیب‌دیدگی‌هایی که به درد ران پا در کودکان منجر خواهند شد، به مراقبت ویژه پزشکی نیاز دارد، چون ممکن است شرایط کودک بدتر بشود.

پس اگر فرزندتان دچار درد ران پا شد، حتما به پزشک مراجعه کنید. پزشک بعد از معاینه، و در صورت نیاز، داروهای مسکنی برای کنترل درد یا آنتی‌بیوتیک برای جلوگیری از عفونت تجویز می‌کند.

در بعضی موارد هم فیزیوتراپی تجویز می‌شود. در فیزیوتراپی، تمرینات ویژه‌ای برای رفع انسداد، و باز کردن کانال‌های بدن انجام می‌دهند.

این تمرینات فیزیوتراپی ماهیت ترمیمی دارند، و به بهبودی درد ران پا در کودکان کمک زیادی می‌کنند. بعضی پزشکان هم ماساژ را برای تسکین درد ران پا در کودکان توصیه می‌کند.

اگرهم کودکی دچار شکستگی استخوان یا آسیب‌دیدگی عمیق در بافت ران شده باشد، ممکن است پزشک به‌منظور بهبود سریع‌تر، عمل جراحی برای ترمیم قسمت فوقانی پای کودک پیشنهاد کند.

همه این شرایط مختلف وجود دارند، اما تا به پزشک مراجعه نکنید، و پزشک وضعیت فرزندتان را بررسی دقیق نکند، نمی‌توان درباره درد ران پا در کودکان نظر قطعی داد.

پیش از مراجعه به پزشک، می‌توانید روی استراحت هم حساب کنید! استراحت کافی فرزندتان، به درمان یا بهبود درد ران پا کمک می‌کند. گاهی اوقات استراحت مناسب، درد را کاهش می‌دهد، اما اگر آسیب جدی باشد، این کاهش درد موقتی خواهد بود.

اگر گردش نامناسب خون علت درد ران پا در کودکان باشد، کمپرس گرم برای کاهش درد فوق‌العاده است. توصیه می‌شود به‌مدت 10 تا 15 دقیقه از کمپرس گرم استفاده کنید تا عضلات شل شده، و درد فرزندتان کم شود.

اگر آسیب‌دیدگی باعث درد ران پا در کودکان شده باشد، کمپرس سرد توصیه می‌شود. اگر پای فرزندتان آسیب دیده، کمپرس سرد را به‌مدت 10 تا 15 دقیقه روی قسمتی از پا بگذارید که درد می‌کند.

برای درست کردن کمپرس سرد در خانه، می‌توانید مقداری یخ را در پلاستیک فریزری ریخته، و آن را در حوله بپیچید. نکته مهم اینکه هرگز یخ را به‌طور مستقیم روی بدن نگذارید!

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد " درد ران پا به علت آسیب دیدن ماهیچه و عضله ران" هستید؟ با کلیک بر روی کسب و کار ایرانی, پزشکی، ممکن است در این موضوع، مطالب مرتبط دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با " درد ران پا به علت آسیب دیدن ماهیچه و عضله ران"، کلیک کنید.