دندان ۱۸۰هزار ساله در غار قلعه کرد کشف شد

دندان ۱۸۰هزار ساله در غار قلعه کرد کشف شد

به گزارش خبرگزاری آژیراک از قزوین؛ حامد وحدتی‌نسب، سرپرست کاوش‌های غارقلعه ‌کرد آوج  با اعلام این خبر گفت: در فصل دوم کاوش‌های این منطقه دندان کودک نئاندرتال با سن ۱۷۵ هزار سال به‌دست آمده و نتایج سن‌سنجی غار قلعه‌کرد که در سال ۹۸ صورت گرفته حاکی از قدمت ۴۵۵ هزارساله این اثر تاریخی  است.

سرپرست کاوش‌های غار قلعه‌کرد با بیان اینکه تاکنون نهشته‌های بیشتری را کاوش کرده و به اعماق بیشتری از لایه‌ها دست پیدا کردیم افزود: گمان می‌رود در نمونه‌های جدید سن‌سنجی غار، با سن بیشتری مواجه شویم.

وحدتی‌نسب از بررسی لایه های بیشتری در این فصل خبرداد و گفت: یک ترانشه جدید برای برررسی لایه‌های دیواره‌نمای غار نیز باز شده‌است.

وی با بیان اینکه در این فصل یک دندان کودک دیگر با سن تقریبی ۱۸۰ هزار ساله کشف شد افزود:  گونه این دندان به لحاظ انسان نئاندرتال یا هوشمند هنوز مشخص نیست.

وحدتی‌نسب اظهارکرد: در صورتی که گونه این دندان مربوط به انسان نئاندرتال باشد؛ پنجمین بقایای نئاندرتالی است که در منطقه فلات ایران کشف شده است و اگر هم مربوط به انسان هوشمند باشد بسیار شگفت‌انگیز است چرا که تاکنون بقایای انسان هوشمند با این قدمت در این منطقه به‌دست نیامده‌است.

سرپرست کاوش‌های غار قلعه‌کرد با اشاره به اینکه به‌لحاظ بقایای جانوری نیز در این دوره از کاوش‌ها به بقایای کفتار، گراز و خرس برخورد کردیم گفت: مانند فصول گذشته اسب‌سانان بیشترین میزان بقایای جانوری را به‌خود اختصاص داده‌اند  و دست‌افزارهای سنگی نیز در تمام لایه‌های کاوش به‌دست آمده است.

وحدتی نسب با اشاره به اجرای فصول بعدی کاوش‌ها در غار قلعه‌کردبیان کرد: با حمایت اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان قزوین انشالله بتوانیم برای چندین فصل دیگرکاوش‌ها را در این غار ادامه دهیم.

46

دندان ۱۸۰هزار ساله در غار قلعه کرد کشف شد

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "دندان ۱۸۰هزار ساله در غار قلعه کرد کشف شد" هستید؟ با کلیک بر روی استان ها، ممکن است در این موضوع، مطالب مرتبط دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "دندان ۱۸۰هزار ساله در غار قلعه کرد کشف شد"، کلیک کنید.