دکتر زیبا کلام مستحق مرخصی از زندان است

دکتر زیبا کلام مستحق مرخصی از زندان است

پیرو انتشار خبر ابتلاء دکتر صادق زیباکلام به سرطان در زندان که بلافاصله از سوی مراجع ذیربط تکذیب شد وکیل ایشان با برخی سایت ها و خبرگزاری ها گفتگویی انجام داده ،اظهار داشته اند :*( دکتر زیباکلام پیش از ورود به زندان مبتلا به سرطان بوده و خبر ابتلای این استاد دانشگاه به بیماری در زندان صحیح نیست، اما در حال حاضر در وضعیت متاستاز قرار دارد.

متاستاز به شرایطی گفته می شود که سلول های سرطانی از تومور اصلی خارج و وارد جریان خونی یا سیستم لنفاوی شده و به دیگر نقاط بدن سرایت می کنند،هم زمان با انتقال ایشان به زندان اوین، از سوی معاونت محترم دادستان تهران استعلامی رسمی از پزشک قانونی صورت گرفت. با مساعدت مقامات محترم زندان اوین، البته آقای دکتر زیباکلام با فاصله ی کمی داروهای خاص خود را از طرف خانواده دریافت نمودند و نیز با مساعدت مقامات محترم قضایی ایشان در فرصت اندکی که برای تدفین داماد خود به مرخصی آمدند به بیمارستان مراجعه کرده و تحت درمانی موقت قرار گرفتند، ولی طبیعی است که با وجود همه همراهی های کادر محترم درمانی درمانگاه عمومی اوین، دسترسی ایشان به پزشک، پرتودرمانی و شیمی درمانی و آزمایش هایی که بیماران سرطانی وخیم دایما نیاز دارند، محدودیت هایی وجود دارد که به تشخیص پزشکان طرف مشورت پزشک قانونی در این شرایط نگران کننده است.

بنا به اظهار دادسرای محترم فرهنگ و رسانه و تا قبل از مرحله اجرای حکم، مقامات محترم قضایی از سرطان ایشان و خصوصا از شدت وخامت آن بی اطلاع بودند لذا به محض دستگیری، اعمال ماده 502 قانون ایین دادرسی کیفری برای ایشان از دادستان محترم تقاضا شده که متاسفانه با توجه به برخورد با تعطیلات مکرر اخیر، پاسخ آن قدری طول کشیده و ما و خانواده و پزشکان معالج بی صبرانه منتظر نتایج آن هستیم…)

در اجرای ماده 9 قانون تبدیل شورای سرپرستی زندان ها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور به سازمان زندان ها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور مصوب 1364، مواد 520، 528 و 646 قانون آیین دادرسی کیفری مصوب 1392 و با لحاظ سند تحول قضایی مصوب 1399/09/30 ، آیین نامه اجرایی سازمان زندان ها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور با رویکرد حبس زدایی در سال 1400اجرایی شد.

مستند به آیین نامه ی مذکور در بعضی مواقع به دلیل کهولت سن مجرم یا وجود سوابق بیماری یا هر مشکل جسمی که ممکن است به سلامت محکومان در حبس آسیب وارد کند طبق ماده 522 قانون آیین دادرسی کیفری مرخصی اعطا میشود.

ماده 522 آیین دادرسی کیفری مقرر می کند:در صورتی که مداوای محکوم به حبس در خارج از زندان ضروری باشد،قاضی اجرای احکام کیفری مدت زمان مورد نیاز برای مداوا را با توجه به نظر پزشکی قانونی تعیین می کند و با اخذ تامین متناسب اجرای حبس را به تعویق می اندازد و هرگاه محکوم علیه تامین متناسب ندهد،تحت نظر ضابطان صورت می گیرد و مدت معالجه جزء محکومیت وی محسوب می شود.

آنچه از مفاد آیین نامه ی مورد اشاره و مقررات حاکم بر اجرای احکام کیفری مستفاد می شود موید این موضوع است که محکومین مبتلا به بیماری های خاص یا محکومان دارای کهولت سن می توانند از مرخصی و ارفاقات قانونی تعریف شده برای ایشان بهره مند شوند.

پیرو ابلاغ آیین نامه مورد اشاره،مقامات عالی قضایی از جمله رئیس قوه قضاییه و رئیس دادگستری کل استان تهران در گفتگوهایی که با رسانه ها داشته اند بر این امر تاکید کرده اند که مقامات و مسئولین اداره ی زندان ها شرایط بهره مندی زندانیان از مرخصی و ارفاقات قانونی را فراهم کنند،عطف به چنین امری بدون تردید افراد کهنسال و یا اشخاص دارای بیماری های خاص برای استیفاء از چنین مقرره ای در اولویت هستند که با توجه به سن و بیماری دکتر صادق زیباکلام ایشان مستحق بهره مندی از مرخصی و به قول جناب اژه ای سایر ارفاقات قانونی شناخته می شوند که امید است مسئولین زندان به این مهم توجه فرموده،شرایطی فراهم کنند تا درمان دکتر زیبا کلام خارج از محیط زندان ادامه یاید.

*بر گرفته از گفتگوی وکیل محترم دکتر زیباکلام با خبرگزاری ها

وکیل دادگستری-شیراز

دکتر زیبا کلام مستحق مرخصی از زندان است

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "دکتر زیبا کلام مستحق مرخصی از زندان است" هستید؟ با کلیک بر روی عمومی، ممکن است در این موضوع، مطالب مرتبط دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "دکتر زیبا کلام مستحق مرخصی از زندان است"، کلیک کنید.