شاهکار فناوری هند: آزمایش موفق شاتل فضایی با قابلیت استفاده مجدد

غزال زیاری: هند اخیراً آزمایش‌هایی را باهدف به نمایش گذاشتن فناوری داخلی‌اش برای فرود خودکار هوافضاپیمایی با قابلیت ‌استفاده مجدد خود انجام داده است.

به گزارش آژیراک، این نقطه عطفی برای صنعت هوایی هند است که آن‌ها را گامی دیگر به تحقق هدفشان برای بهره‌برداری از چنین وسیله نقلیه‌ای در این دهه نزدیک‌تر می‌کند؛ در صورت موفقیت این فناوری، آن‌ها قادر خواهند بود تا از ناوگان وسایل نقلیه باقابلیت پرتاب و استفاده مجدد، به صورت مقرون به‌صرفه‌تری استفاده کنند.

شاهکار فناوری هند: آزمایش موفق شاتل فضایی با قابلیت استفاده مجدد

این سومین و آخرین آزمایش فرود LEX بود که در ۲۳ ژوئن ۲۰۲۴ در مرکز آزمایش در فضای باز توسط سازمان تحقیقات فضایی هند (ISRO) در ایالت کارناتاکا در جنوب هند انجام شد. آژانس فضایی هند در بازتاب این خبر اعلام کرد: «این هواپیمای فضایی که پوشپاک نام دارد، موفق به انجام فرود افقی دقیقی شد و قابلیت‌های خودمختار پیشرفته‌اش را در شرایط چالش‌برانگیزی به نمایش گذاشت.»

با تحقق اهداف RLV LEX، سازمان تحقیقات فضایی هند روی هواپیمای فضایی باقابلیت استفاده مجدد مداری با هدف بازگشت مستقل از فضا ، متمرکز خواهد شد.

آزمایش سوم و نهایی

سال گذشته و در ماه مارس، دو آزمایش فرود اول – RLV LEX-۰۱ و LEX-۰۲ انجام شد و سازمان تحقیقات فضایی هند، با بررسی مشاهدات به‌دست‌آمده اعلام کرد که ساختار مکانیکی پوشپاک و ارابه فرود آن را تقویت کرده تا این هوافضاپیما با سرعت بالاتری فرود را تجربه کند. حالا و در آزمایش LEX-۰۳، که آزمایش نهایی بود، قابلیت فرود این هواپیمای فضایی در شرایط چالش‌برانگیزتری ازجمله شدت بیشتر باد، نسبت به آزمایش‌های قبلی صورت گرفت.

این هواپیمای فضایی که ۶٫۵ متر طول دارد، در بخشی از این آزمایش، توسط هلیکوپتر Chinook نیروی هوایی هند تا ارتفاع ۴٫۵ کیلومتری بالاتر از سطح زمین پرواز کرد و سپس در هوا رها شد.

شاهکار فناوری هند: آزمایش موفق شاتل فضایی با قابلیت استفاده مجدد

به گفته سازمان تحقیقات فضایی هند، آن‌ها برای آزمایش فناوری فرود هواپیما، عمداً آن را رها کردند. هواپیما به‌طور خودکار مانوری برای نزدیک شدن به باند انجام داد و دقیق در مرکز باند فرود آمد.

اونیکریشنان نایر، مهندس هوافضا و مدیر VSSC دراین‌باره گفت: «سیستم‌های داخلی نقش خود را به‌خوبی انجام دادند و بدین ترتیب از سومین فرود متوالی هواپیما در خط مرکزی باند اطمینان حاصل شد.»

این هوافضاپیما برای کاهش سرعتش از حدود ۳۲۲ کیلومتر بر ساعت به حدود ۱۰۴ کیلومتر بر ساعت، از چتر نجات استفاده کرد و بعد از آن ترمزهایش را برای کاهش سرعت و توقف به کار گرفت. بدین ترتیب، در این آزمایش شرایط فرود و رویکردی مشابه با وسیله نقلیه‌ای که از سفر به فضا وارد جو زمین می‌شود شبیه‌سازی شد.

گیریش لینگانا متخصص هوافضا و تحلیلگر سیاسی دراین‌باره گفت: «بدنه و سیستم‌های پروازی این وسیله نقلیه، توانایی قوی سازمان تحقیقات فضایی هند در طراحی سیستم‌های پروازی با قابلیت ‌استفاده مجدد را نشان می‌دهد.»

شاهکار فناوری هند: آزمایش موفق شاتل فضایی با قابلیت استفاده مجدد

گامی بزرگ رو به آینده

آژانس فضایی هند قبلاً گفته بود که توسعه فناوری ضروری برای چنین وسیله پرتابی باقابلیت استفاده مجدد، یکی از چالش‌برانگیزترین تلاش‌های آن‌ها از نظر فناوری است و حالا با موفقیت در آزمایش فرود نهایی این هواپیمای فضایی، آژانس فضایی هند گام مهم دیگری در جهت تحقق این هدف برداشته است.

منبع: msn

۵۴۳۲۱

شاهکار فناوری هند: آزمایش موفق شاتل فضایی با قابلیت استفاده مجدد

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "شاهکار فناوری هند: آزمایش موفق شاتل فضایی با قابلیت استفاده مجدد" هستید؟ با کلیک بر روی پزشکی، ممکن است در این موضوع، مطالب مرتبط دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "شاهکار فناوری هند: آزمایش موفق شاتل فضایی با قابلیت استفاده مجدد"، کلیک کنید.