شهرداری در مساله مسکن تسهیلگر است/ وزارت کشور سهمش را برای ون و اتوبوس نداد!
شهردار تهران در صحن شورای شهر؛
شهردار تهران صبح امروز برای پاسخ به دو سوال اعضای شورای شهر حاضر شد و گفت: شهرداری تعهدی در زمینه ساخت مسکن ندارد؛ ما تسهیلگر هستیم.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری آژیراک، علیرضا زاکانی شهردار تهران صبح امروز برای پاسخ به دو سوال اعضای شورای شهر حاضر شد.
ما در ساخت مسکن مشارکت میکنیم و تسهیل گر هستیم
بر اساس این گزارش، علیرضا زاکانی در این جلسه گفت: امروز دو سوال مدنظر است، یک سوال درباره موضوع 203 هزار واحد مسکونی که توسط معاون اول رئیس جمهور شهید افتتاح شد و سوال دوم هم درباره قراردادی است که با وزارت کشور داریم برای نحوه استفاده از ونها مطرح شده است.
وی درباره مسکن ابراز داشت: یکی از کارهایی که ما در مجموعه شهرداری دنبال کردیم مبتنی بر قاعده مسئولیت پذیری در شهر بود، هر آنچه که مربوط به شهر است ما در قبال ان احساس مسئولیت داریم تا انجام دهیم و پاسخ گو هستیم و آنچه مربوط به ما نیست به متولی کمک میکنیم تا او خدمت کند.
شهردار تهران متذکر شد: برای همین امر در موضوعات اجتماعی وارد شدیم و کار سخت معتادان متجاهر و کودکان خیابانی وارد شدیم، در موضوع مسکن بیش از دو سال است قرارگاه جهادی مسکن را راه اندازی کردیم، خانم نجفی علت تاخیر را مطرح کرده بودند ولی ما تعهدی برای شروع نداریم ما مسئول شروع نیستیم، ما مسئول تسهیل گری هستیم، با مواجهه فعال با موضوع مسکن این مساله را هدفگذاری کردیم تا به سایر دستگاهای عمومی و خصوصی کمک کنیم تا به وظیفه خود عمل کنند، این وظیفه دولت است نه شهرداری. آنچه وظیفه راه و شهرسازی بود ما در پی کمک به آن بودیم.
شهردار تهران با اشاره به ادوار گذشته بیان داشت: دو نگاه به تهران است، یک نگاه از دهه 70 است که دهه 90 تشدید شد که تهران را گران کنند تا مردم از تهران فرار کنند. این خط کلی است که در دهه نود در مجموعه دولت دنبال شد و چهار سال پیش از ما هم این مسیر تشدید شد.
وی گفت: امروز میانگین قیمت مسکن تهران متری 87 میلیون تومان است، امروز 51 درصد مردم تهران اجاره نشین هستند و این سرسام آور است، این امر آثار نگاه غلطی است که باعث شد هم شهر به فرسودگی رود و هم ساخت کاهش یابد و مردم در معرض مشکلات قرار گیرند.
زاکانی ابراز داشت: در برابر آن نگاه ما قائل به تسهیل کار مردم هستیم، توسعه این ارزان سازی به کل کشور چرا که وقتی تهران ارزان شود کل استانها خود را با آن قیاس می کنند، لذا این نگاه غلط را شکستیم و دنبال کردیم با قرار گاه جهادی مسکن با 22 شهردار کار تسهیل گری کنیم و پیگیر پروژه ها باشیم، بالغ بر 576 هزار واحد مسکن تفاهم نامه امضا کردیم، 300 هزار واحد را عملیاتی کردیم یعنی مسیر ایجاد تسهیلاتی که در شهرداری می خواهد داده شود به چند ماه تقلیل دادیم.
وی افزود: وظیفه کار با وزارت راه و شهرسازی است و ما به آنها کمک میکنیم ما تعهدی برای ساخت مسکنها نداریم جز قدرالسهم خود و زمین های خودمان، ما با دانشگاه ها تفاهمنامه امضا کردیم، با نیروی انتظامی و مجموعه های مختلف حتی معلمان و… این کار را انجام دادیم و به لطف الهی توانستیم تفاهمنامه های متعددی امضا کنیم و 344 پروژه را در مرحله علملیات قرار دهیم. از کمیسیون ماده 5 مجوز گرفتیم و تا صدور پروانه پیش بردیم.
زاکانی عنوان کرد: این شد یک افتخار طلایی برای دوره ششم شورای شهر و مدیریت شهری مرتبط با آن، لذا شروع شدن یا نشدن به مجری بر میگردد قدرالسهم ما زمینه سازی برای رسیدن به نقطه شروع ماجرا برای عملیات است، لذا با افتخار این مسیر را پیش بردیم.
شهردار تهران در بخش دیگر با بیان اینکه طرحی در هیات دولت مطرح شد این بود که چگونه می توانیم به دولت شهید رئیسی کمک کنیم تا قیمت مسکن را در کشور مهار کنیم و زمینه تسهیل ساخت مسکن را در تهران و سایر شهرها فعال کنیم، آقای مخبر دستور دادند و این کار در کمیسیون ماده 5 تسهیل شد و ما عملیات شروع آن را آغاز کردیم و به لطف خدا بخشی از آنها در حال اجراست و بخش دیگر از شهرداری عبور کرده و نهاد مربوط باید به سرانجام برساند.
وی ادامه داد: شهرداری هیچ تعهدی ندارد سی هزار واحد در زمینهای شهرداری است یعنی شهرداری مشارکت دارد.
وی افزود: بر اطلاعاتی که به دست شما رسیده باید اشراف بیشتری داشته باشید چون اظهار نظر شما دقیق نیست. در منطقه ۲۱ مجوز دادیم و شهرک الگو با تأمین سرانه هاست. واحدهای مسکونی آتش نشانان با سرانه ها ساخته می شود. باید اطلاعات دقیق دریافت می کردید. ضمن اینکه اتفاقا منطقه ۲۱ فرونشست ندارد و فرونشست مربوط به منطقه ۱۷ ، ۱۸ و ۱۹ است.
زاکانی با بیان اینکه تفاهم نامه های مسکن ادامه داشت و ۲۸۵ هزار واحد آن وارد عملیات شد، گفت: این عملیات به معنای تسهیلگری ماست. این یک پروانه هشت هزار واحد است، اما باید واحدپذیری ها را باید در سطح شهر دید.
شهردار تهران درخصوص کلنگ زنی بدون مجوز هم گفت: این موضوع مصوبه بالاسری دارد. شهرداری ها و شوراها مکلفند ناظر بر طرح الگوی ملی بر و کف بدهند و تفاهمی که بین وزیر کشور و وزیر راه وجود دارد بر این موضوع اشاره دارد.
وی با تاکید نجفی بر اینکه بر موضوعات اشراف کامل دارد، شهردار پایتخت گفت: اگر اطلاع دارید و مباحث نادرست است که بدتر است. من می خواستم خیرخواهی کنم. بنده فکر می کردم از روی نداستن این موضوع را مطرح کردید اما اینکه می دانستید و گفتید، بدتر است. ما مجوز بر و کف می دهیم و تا پایان سفت کاری مجموعه می تواند کار خود را پیش ببرد.
وی با بیان اینکه چهار هزار و ۵۰۰ واحد مسکونی برای آتش نشانان افتخار مدیریت شهری است، یادآور شد: برای سایرین نیز اقداماتی انجام دادیم و می دهیم. با تعاونی های بی در و پیکر ۱۰ سال و ۱۲ سال مردم را بیچاره نکردیم. یکی از کارهای خوب ما در کمیسیون ماده پنج اقدامات برای ده ونک، مرادآباد، اسلام آباد، نفرآباد و دیگر بخش هاست.
در اسلامآباد با مشارکت بنیاد مستضعفان فاجعه ۴۰ ساله تهران جمع میشود
زاکانی همچنین تصریح کرد: چرا بخش خالی لیوان را اظهار می کنید با بخش پر لیوان که به نفع مردم است را عنوان نمی کنید. چرا ابهامات را بیان می کنید اما از آنچه روی زمین اتفاق می افتد، یک کلمه ذکر نمی کنید. بنده در اسلام آباد با مردم صحبت کردم. ما در اسلام آباد زمینی داریم که با مشارکت بنیاد مستضعفان بارگذاری خواهد شد و فاجعه ۴۰ ساله تهران با این اقدام جمع شود. چطور این کار را نمی بینید و فرض یک اطلاع نادرست، مواردی را اعلام می کنید؟ مردم در آن بخش چند دسته هستند. برخی می گویند به میزان ملکی که دارند به ما ملک بدهید که امکان پذیر نیست.
شهردار تهران با بیان اینکه بر اساس سبقه و سابقه و بر همان میزان امکانات به مردم ارائه خواهد شد، گفت: شما چطور به مصوبات خود دقت ندارید؟
وی همچنین تصریح کرد: در گذشته ۳۱ هزار پروانه در سال ۹۱ صادر شده و تا سال ۱۴۰۰ میزان صدور به پنج هزار و ۴۰۰ مورد رسیده و یک فاجعه رخ داده است. برای ۹۳۰ هزار قطعه اگر قرار باشد پنج هزار پروانه صادر کنیم ۱۴۶ سال زمان می برد که شهر بازسازی شود و این به معنای این است که تهران روی سر مردم خراب شود. ما این خط را برای اولین بار شکستیم و بالا رفته ایم.
در سه سال گذشته به دلیل ایجاد تسهیلات صدور پروانه روند افزایشی داشته است
شهردار تهران با بیان اینکه یک سقوط حتمی به سمت موفقیت بزرگ و افتخار برای شهرداری رفته و نباید مورد سوال قرار بگیرد، یادآور شد: سال ۹۸ تعداد ۱۰ هزار، سال ۹۹ تعداد هفت هزار و سال ۱۴۰۰ تعداد پنج هزار و ۹۸۴ پروانه صادر شده و این آمار در سه سال گذشته روند افزایش داشته که به ایجاد تسهیلات برمی گردد.
کجا به ما یک بند قانونی مجوز دادید که ما مسکن بسازیم که حالا مطالبه میکنید؟
وی ادامه داد: تمام موارد دست ما نیست؛ مگر نظام مهندسی دست ماست؟ ما تسهیلگری کردیم. کجا به ما یک بند قانونی مجوز دادید که ما مسکن بسازیم؟ باید آنچه را از ما طلب می کنید بر اساس آن چیزی باشد که به ما مجوز دادید.
زاکانی با بیان اینکه ۳۰ هزار واحد مسکونی زیر نظر سازمان نوسازی برای مولدسازی است، یادآور شد: بند ۲۱ ماده ۵۵ به ایجاد امکانات و ساخت مسکن برای ضعفا اشاره کرده است. شما لطف کنید در بودجه مبلغی در نظر بگیرید که برای ضعفا مسکن بسازیم اما چون این مجوز نبوده، ما زمینه ای را فراهم کردیم که مسکن استطاعت پذیر ساخته شود.
می توانستیم مانند دوره قبل خود را متعهد به پرداخت بدهیهای شهرداری نکنیم
شهردار تهران با بیان اینکه بخشی از این زمین ها برای بدهی های گذشته در اختیار معاونت مالی قرار گرفته است، خاطرنشان کرد: این بدهی ها مگر مربوط به من است؟ آقای امانی اولین سوالی که از من پرسیدند این بود که با ۷۰ همت بدهی چه می کنید؟ و ما پاسخ دادیم این رقم پولی نیست. این بدهی ها به دهه ۸۰ و ۹۰ برمی گردد که برای شهر خرج شده است. در دوره قبل بی تعهدی شده بود و به بانک ها گفتند به همان کسی که وام گرفته بگویید و از آنها بگیرید اما ما این را نگفتیم و ۴۶ همت را پرداخت کردیم.
وی ادامه داد: در بودجه اعلام شده که پرداخت بدهی ها سقفی ندارد. ما می توانستیم مثل شورای قبل بی خیال باشیم و بگوییم پرداخت نمی کنیم. تا امروز از قبل واحدهای مسکونی تا چهار همت تسویه شده و تا ۱۰ همت تعهد سازمان نوسازی به معاونت مالی و اقتصاد شهری است. ما از طریق ارائه تسهیلات این اقدام را انجام می دهیم.
زاکانی با بیان اینکه چه کسی با من چای خورده که به او واحد مسکونی دادم، تأکید کرد: شما یک نفر را نام ببرید. بنده که از مال حلال هم اینجا می گذرم، شما در آن دنیا می توانید به پدر خود در این مورد پاسخ دهید؟
شهردار تهران با اعلام اینکه بنده از خودم مطمئن هستم، گفت: شما یک نفر را نام ببرید تا پیگیری کنم و در این صورت خودم مدعی هستم.
وی افزود: ما در مسیر سرانه های هفتگانه ۲۶ شهرک الگو داریم که در قالب بخشی از ۲۰۳ هزار واحد مسکونی است. در لکه های ناکارآمد شهری، تمام سرانه ها از آنها گرفته شده است. یک مثال بزنید و بگویید در این محدوده سرانه ها رعایت نشده است.
زاکانی ضمن تقدیر بابت سوال گفت: تقاضای بنده این است که اطلاعات با ما مرور شود. ممکن است از زیر مجموعه اطلاعاتی بگیرید که شما را به چاه بیندازد؛ همانطور که برای ما هم همین اتفاق می افتد.
در پروژه باغ آذری به دلیل تغییرات مدیریتی در دولت روند کار کند شده است
وی با اعلام اینکه پروژه باغ آذری پروژه مشارکتی با بنیاد مسکن است که پس از تغییرات صورت گرفته در آن کار کند شد، گفت: ما با آقای نیکزاد قرارداد بستیم و وقتی تغییر مدیریتی صورت گرفت، پروژه کند شد. ما دائماً موضوع را پیگیری می کنیم.
مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران نیز گفت: شورا به ویژه رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری در مورد کن و اسلام آباد مداخله کرد که در کمیسیون ماده پنج و شورای عالی معماری و شهرسازی پیگیری و تصویب شد که البته عده ای از آن ناراضی هستند اما عمده مردم رضایت دارند.
۳۰ درصد سهم خود را پرداخت کردیم و باید ون ها را تحویل می گرفتیم
شهردار تهران با اعلام اینکه ما ۳۰ درصد سهم خود را پرداخت کردیم و باید ون ها را تحویل می گرفتیم، یادآور شد: گفتند تا زمان تعیین تکلیف موضوع، ادعای هرگونه مالکیت توسط شهرداری تهران فاقد اعتبار است. رئیس سازمان شهرداری ها در نامه ارسالی خود اعلام کرده که کماکان ون ها توسط یارانه دولتی تأمین شده و شهرداری حق هیچ گونه تصمیم گیری را در این زمینه دارد. ما دو روز است در این زمینه تعیین تکلیف شده ایم. ما موضوع را دائماً پیگیری کردیم و گفتیم تمام مبلغ را پرداخت کرده ایم اما وزارت کشور می گفت که بر اساس ضوابط خود اقدام می کند.
وی با بیان اینکه وقتی در شهر فعالیت را شروع کردیم رویکرد جدیدی داشتیم که از فناوری های نوین برای ارائه خدمت استفاده کنیم، گفت: یکی از فناوری ها شاتل تاکسی بود تا سازمان تاکسیرانی این خدمت را مطرح و دنبال کرد. تاکسیرانی وارد مذاکره با شرکت دارای این فناوری شد.
شهردار تهران با بیان اینکه پلتفرم پایه این فناوری با شرکت مورد نظر بود، تصریح کرد: برای ما اطمینان آور بود که این شرکت می تواند طرح را عملیاتی کند. اولین اقدام عملیاتی در این خصوص در ایام اربعین صورت گرفت.
در شاتل تاکسی، مردم از قبل می توانند صندلی خود را در ساعات خاص در نقطه ای از شهر رزرو کنند
زاکانی گفت: در شاتل تاکسی، مردم از قبل می توانند صندلی خود را در ساعات خاص در نقطه ای از شهر رزرو کنند. با این نگاه مدیرعامل سابق وارد مذاکره با شرکت مورد نظر شد و اقدامات برای عقد قرارداد صورت گرفت. زمانی که این خدمت در سفر اربعین ارائه شد، بلیط تهران- مهران یک میلیون تومان بود که با این وسیله نقلیه رقم بلیط به ۴۹۵ تا ۵۴۳ هزار تومان کاهش پیدا کرد.
وی با بیان اینکه در ساعات پیک و افزایش مسافر، ده ها نفر در صف هستند و امکان جابجایی آن ها سخت است، گفت: تاکسی ها قابلیت انتقال تمام مسافران را ندارند و کسانی هم هستند که سوداگری می کنند تا مردم با اذیت و آزار و بی احترامی با قیمت بالا بتوانند به مقصد برسند. شاتل تاکسی در میدان ونک و دیگر بخش ها از جمله میدان آزادی مستقر شدند تا به شهروندان خدمات ارائه دهند.
درآمد شاتل سرویس مستقیماً به سازمان فاوا می رود
شهردار تهران با بیان اینکه بزرگترین خدمت تکریم مردم و رانندگان است، خاطرنشان کرد: شهروندان با رزرو صندلی خود نه در صف خواهند ایستاد و نه رقم اضافه ای پرداخت خواهند کرد. رانندگان نیز مواجهه ای در این زمینه ندارند. پول این سرویس نیز مستقیماً به سازمان فاوا می رود و سازمان می تواند جزئیات آن را ارائه دهد.
شهردار تهران با بیان اینکه خط تلاش چهارم این بود که یک شرکت امور را مدیریت کند، اظهار کرد: اساسنامه شرکت تجارت الکترونیک پارس شهروند دقیقاً متناسب با موضوع بود. ۴۰ شرکت وجود داشت که تعداد ۲۰ مورد آن برای شهر مضر بودند. شرکت هایی که می توانستند کاربرد داشته باشند، به کار بازگردانده شدند.
وی با بیان اینکه سازمان شهرداری ها و دهیاری ها دو روز است که برای ما در خصوص ون ها تعیین تکلیف کرده، گفت: تعدادی از این ون ها در اربعین استفاده شده بود و تعدادی از آنها حتی سانحه دیده بودند که ما حتی آنها را تعمیر و بازسازی نکردیم تا تعیین تکلیف صورت بگیرد. ما با تعیین تکلیف دو روز پیش نمی توانیم کاری کنیم و باید قرارداد جدیدی ببندیم.
وزارت کشور سهمش را نداد
زاکانی با بیان اینکه عدم پرداخت حق وزارت کشور بر اساس عدم تأمین ارز بوده و بر اساس آن نتوانست تعهد خود را نسبت به شهرداری انجام دهد و این خارج از اختیار ماست، یادآور شد: با توجه به اینکه وزارت کشور نتواست رقم ۷۰ درصد را تأمین کند، ارقامی که ما پرداخت کردیم برای کل ون های دریافتی محاسبه شد.
شهردار تهران با اعلام اینکه وزارت کشور به ما اعلام کرد که از ۶۳۰ دستگاه ون خبری نیست، اظهار کرد: وزارت کشور دستورالعمل را زمانی ابلاغ کرد که متعهد به تأمین ۶۳۰ دستگاه ون بود اما وقتی قدرالسهم خود را پرداخت نکرد و تعهد وزارت کشور عملیاتی نشد، دیگر دستورالعمل قابل اجرا نیست.
وی ادامه داد: برنامه ریزی ما از دو روز گذشته بر اساس چارچوب های مصوب شورای شهر در شهرداری است. به ما گفته بودند حق ندارید اقدامی انجام دهید اما چون پول را ما پرداخت کردیم بر اساس مصوبات شورا اقدام خواهیم کرد.
زاکانی با بیان اینکه تاکسیرانی طرف حساب یک شرکت نوآورانه شد و قابلیت آن شرکت هم بهره گیری از نرم افزار نوآورانه بود که در قالب سوپر نرم افزار شهرداری ارائه شد، یادآور شد: خدمات شرکت کاشان تجارت یونیک و واحد است و بخش دومی وجود نداشت. برای این شرکت صاحب نوآوری می توانستیم طبق قانون ترک تشریفات داشته باشیم.
شهردار تهران با اعلام اینکه چون تکلیف ما با وزارت کشور مشخص نشده بود نمی توانستیم اقدام واحدی برای ون ها داشته باشیم، گفت: کل درآمد تاکسی های ون طرح شاتل تاکسی به سازمان فاوا واریز می شود و قابل رهگیری است.
وی درخصوص موارد مطرح شده مبنی بر مفقود شدن ون ها در سفر اربعین، یادآور شد: کل ون ها در اختیار ما قرار گرفته شده و همانطور که گفتیم تعیین تکلیف شده و با شتاب و سرعت بیشتری در آینده نزدیک خدمات رسانی به شهروندان را انجام خواهد داد. به عبارتی فعالیت شاتل سرویس با شیوه جدید به زودی انجام می شود.
زاکانی گفت: برنامه هفتم تکالیفی را مشخص کرده و برای مثال ماده ۴۶ در زمینه برقی سازی تکالیفی را مشخص کرده و باید سازمانی در دولت راه اندازی شود و تکلیف رانندگان را مشخص کند. ما وظایف خود را انجام دادیم و باید تکالیف را پیگیری کنیم. دولت باید در این زمینه کمک کند و از بابت صرفه جویی در مصرف انرژی منابع را تأمین کند.
وی با بیان اینکه ۴۶ ون پلاک نداشتند و تعدادی از آنها نیز خارج از اختیارات ما توسط سازمان شهرداری ها و دهیاری ها در سفر اربعین مورد استفاده قرار گرفت، گفت: تعداد محدودی از این ون ها نیازمند بازسازی هستند که با توجه به تعیین تکلیف صورت گرفته از دو روز قبل، بازسازی انجام خواهد شد. اداره کل پشتیبانی شهرداری این ون ها را برای بازسازی پذیرفته است. مابقی ون ها که به دلیل عدم تعیین تکلیف، متوقف شده بود هم وارد ناوگان خواهد شد.
شهردار تهران با اعلام اینکه تمهید ما پیشبرد امور بین شرکت های خصوصی و رانندگان است، اظهار کرد: این موضوع شرط ماست تا رانندگان و شرکت ها در این زمینه سود کنند. از دیروز خدمات شاتل قطع شده تا بازتحویل تمام ون ها انجام شود و قیمت کارشناسی برای ون ها تعیین شود.
شهرداری در مساله مسکن تسهیلگر است/ وزارت کشور سهمش را برای ون و اتوبوس نداد!
آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "شهرداری در مساله مسکن تسهیلگر است/ وزارت کشور سهمش را برای ون و اتوبوس نداد!" هستید؟ با کلیک بر روی اجتماعی، آیا به دنبال موضوعات مشابهی هستید؟ برای کشف محتواهای بیشتر، از منوی جستجو استفاده کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "شهرداری در مساله مسکن تسهیلگر است/ وزارت کشور سهمش را برای ون و اتوبوس نداد!"، کلیک کنید.