فرمان برنامه سازی برای کتاب را به کاربلد ها بدهیم/ «دیدی نو»؛ برنامه ای گرم و سرزنده

ایوب آقاخانی در گفت وگو با آژیراک:

فرمان برنامه سازی برای کتاب را به کاربلد ها بدهیم «دیدی نو»؛ برنامه ای گرم و سرزنده

مجری برنامه کتاب محور «دیدی نو» که از شبکه نسیم پخش می شود،پویایی و سرزنده بودن را مهم ترین ویژگی این مجموعه تلویزیونی دانست.

گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آژیراک، ونوس بهنود ـ سال ها است که بسیاری از مدیران و کارشناسان فرهنگی از سرانه پایین مطالعه و ناتوانی برنامه ریزی برای افزایش این آمار می گویند. در این بین، برخی از علاقه مندان به کتاب و کتابخوانی، بی توجه به آمار های ناامیدکننده و موانع پیش رو، در صف اول ترویج کتابخوانی قرار گرفته اند.

ایوب آقاخانی نمایشنامه نویس، کارگردان و بازیگر تیاتر یکی از همین چهره ها است. نامی آشنا برای اهالی هنر های نمایشی که در زمره هنرمندان مولف و دوستدار کتاب به شمار می آید. آقاخانی علاوه بر فعالیت به عنوان بازیگر، کارگردان و مجری در قالب های مختلف هنر های نمایشی، تاکنون حدود 41 کتاب شامل نمایشنامه و مباحث آموزشی در حوزه بازیگری روانه بازار نشر کرده است.

این هنرمند 48 ساله همواره این دغدغه را داشته که از هر تربیون و فرصتی برای معرفی کتاب های مفید و حمایت از ناشران و نویسندگان استفاده کند.

در جریان برگزاری سی و پنجمین دوره نمایشگاه بین المللی کتاب تهران، آقاخانی اجرای برنامه «دیدی نو» را با محوریت کتاب و کتابخوانی برای شبکه نسیم به عهده داشت. برنامه ای که در فضای مصلی تهران ضبط شده و شامل بخش ها متنوعی از جمله گزارش از غرفه های نمایشگاه و صحبت یا فعالان حوزه نشر، نویسندگان و علاقه مندان به کتاب می شد. در روز های پایان برگزاری نمایشگاه سی و پنجم و در فاصله ضبط قسمت های مختلف برنامه فرصتی دست داد تا با مجری کتابدوست برنامه کتاب محور برنامه «دیدی نو» گفت وگویی داشته باشیم.

«دیدی نو»؛ برنامه ای گرم و سرزنده

آقاخانی با ابراز خرسندی از این که باز هم فرصتی دست داد تا در یک دوره دیگر از نمایشگاه کتاب حاضر باشد عنوان کرد: من از حدود پانزده سال پیش حرکت خودجوشی را برای معرفی کتاب در فضای مجازی آغازکرده ام. در همین راستا، در صفحه خودم جریان «شنبه های کتاب» را راه انداختم که با استقبال مواجه شد.

وی با اشاره به این که برخی برنامه سازان حوزه کتاب بر کار خود تسلط ندارند و این موضوعی آسیب زا است افزود:گاهی برنامه ای با هزینه های کلان تولید می شود، اما اثرگذاری چندانی ندارد. چنین برنامه ای در گسترش فرهنگ کتابخوانی و افزایش کیفی شمارگان کتاب تاثیر چندانی ندارد. اگر در مسیر حرکت این مسیر ناهموار، فرمان را به دست نابلد بدهیم، نتیجه خوبی نخواهیم گرفت.

این کارگردان و نمایشنامه نویس عنوان کرد: من چند سالی است که افتخار کارگردانی و اجرای برنامه «برگ اول» در شبکه آی فیلم را هم دارم. برنامه ای که هسته اصلی آن کتابخوانی و پرداختن به آثار جذاب ادبیات داستانی است.

آقاخانی با اشاره به محتوای برنامه «دیدی نو» گفت: این برنامه در مقایسه با سایر برنامه های مرتبط با کتاب واقعاً واجد «دیدی نو» بوده و یک برنامه گرم و سرزنده است. امسال و در ایام برگزاری نمایشگاه کتاب غرفه گردی یکی از بخش های اصلی برنامه بود. این حضور در غرفه ها با عث می شد مردم، غرفه داران و ناشران در فرایند معرفی کتاب مشارکت کنند.

فرمان برنامه سازی برای کتاب را به کاربلد ها بدهیم/ «دیدی نو»؛ برنامه ای گرم و سرزنده

وی اظهارکرد: این شکل از تولید برنامه، با این که من به عنوان مجری در یک جا ثابت بنشینم و با لحن خشک از کتابخوانی بگویم متفاوت است. در «دیدی نو» تقریباً همه آن چه من به عنوان مجری کارشناس می گویم به صورت بداهه است و به اقتضای مهمان برنامه صحبت می کنم. بازخورد ها نیز نشان می دهد که برنامه «دیدی نو» پویا و سرزنده است. جنس مهمانان ما در جریان برگزاری نمایشگاه نویسندگان، مولفان و ناشران بودند. اما در برنامه های بعد، دایره مهمانان ما گسترده تر شده و به سایر فعالان حوزه کتاب و علاقه مندان یار مهربان نیز خواهیم پرداخت.

آقاخانی گفت: هشت قسمت از این مجموعه حال و هوای نمایشگاه کتاب را برای مخاطبان به نمایش گذاشت و قرار است قسمت های بعدی این برنامه در استان های مختلف با معرفی کتاب ضبط شود.

پدیده نامطلوبی که می تواند منشاء تغییر باشد

گرانی قیمت کتاب و نداشتن وقت کافی، دو دلیل مهمی است که افراد برای کتاب نخواندن خود مطرح می کنند. مجری برنامه تلویزیونی «دیدی نو» در این باره گفت: راه هایی برای تقویت ذهن داریم که در این موضوع هم می تواند به ما کمک کند.

آقاخانی در ادامه عنوان کرد: یکی از ضعف های حوزه کتابخوانی، «موج سواری ژورنالیستی» است. گاهی یک کتاب، بسیار فراتر از ارزش محتوایی خودش و با بهره گیری از روش های مختلف تبلیغاتی در فضای مجازی یا مطبوعات جریان ساز شده و نگاه مخاطبان را به خود جلب می کند. این یک نقطه ضعف است؛ اما برای من می تواند نقطه ورود به ذهن مخاطبان باشد و از همین دریچه می خواهم نگاهشان را تغییر داده آنها را به خواندن کتاب ترغیب کنم.

وی افزود: قیمت کتاب آنقدر ها هم بالا نیست. ارزش ریالی کتاب در ایران در مقایسه با مشابه خارجی زیاد نیست، اما به هر حال با درآمد ما ایرانی ها تناسبی ندارد.

فرمان برنامه سازی برای کتاب را به کاربلد ها بدهیم/ «دیدی نو»؛ برنامه ای گرم و سرزنده

والدینی که کتابخوان نیستند، از کتاب نخواندن فرزندانشان گلایه نکنند

آقاخانی درباره بهترین شیوه سوق دادن کودکان به مطالعه و کتابخوانی نیز گفت: امیدوارم نگاه ما به این موضوع عوض شود و کار های بیشتری در این زمینه انجام دهیم. معتقدم مهم ترین نهاد موثر در کتابخوان کردن بچه ها، وزارت آموزش و پرورش است. تا زمانی که بچه ها در مدرسه کتابخوان بار نیایند نباید انتظار داشته باشیم بعد ها کتابخوانی را به عنوان مسیولیت فردی مورد توجه قرار دهند. هر کدام از ما هم در تربیت کودکان سهم داریم. اگر والدین می خواهند بچه هایشان کتاب خوان بار بیایند خودشان باید کتاب خوان باشند.

وی تاکید دارد: وقتی کودک ببیند مادرش در حال کتب خواندن است و هنگامی که او را صدا می زند، مادر بعد از گذاشتن نشانه لای صفحات کتاب پاسخش را می دهد، می فهمد که کتابخوانی فعالیت مثبتی است. والدینی که کتاب نمی خوانند، نباید از کتاب نخواندن فرزندانشان گلایه کنند.

فرمان برنامه سازی برای کتاب را به کاربلد ها بدهیم/ «دیدی نو»؛ برنامه ای گرم و سرزنده

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "فرمان برنامه سازی برای کتاب را به کاربلد ها بدهیم/ «دیدی نو»؛ برنامه ای گرم و سرزنده" هستید؟ با کلیک بر روی استان ها، اگر به دنبال مطالب جالب و آموزنده هستید، ممکن است در این موضوع، مطالب مفید دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "فرمان برنامه سازی برای کتاب را به کاربلد ها بدهیم/ «دیدی نو»؛ برنامه ای گرم و سرزنده"، کلیک کنید.