تصادف؛ سومین عامل مرگ و میر در کشور/ روزانه ۵۰ نفر در تصادفات می میرند

رئیس مرکز تحلیل داده های پلیس راهور فراجا گفت: تصادف سومین عامل مرگ و میر در کشور ماست و روزانه ۵۰ نفر در تصادفات سراسر کشور می میرند. این تصادفات فوتی سالیانه حدود ۹۲ هزار میلیارد تومان خسارت به بار می آورند.
به گزارش آژیراک سرهنگ وحید رضا بای در این باره گفت: جمهوری اسلامی ایران به دلیل وسعت جغرافیایی و حجم بالای ترددها شرایط ویژه ای در زمینه ترافیک دارد. طول راه های برون شهری کشور بیش از ۳۲۷ هزار کیلومتر و طول معابر شهری بیش از ۴۵۷ هزار کیلومتر است. از لحاظ پهناوری ایران هفدهمین کشور پهناور جهان بوده و در رتبه بیست و یکم دنیا از نظر طول راه ها قرار دارد.
وی افزود: جمعیت کشور بیش از ۸۶ میلیون نفر است که بیش از ۴۲ میلیون نفر از این جمعیت دارای گواهینامه هستند به این معنی که نزدیک به نیمی از جمعیت کشور راننده و دارای گواهینامه هستند. همچنین تعداد وسایل نقلیه کشور از جمله خودرو و موتورسیکلت به بیش از ۴۱ و نیم میلیون دستگاه می رسد و ایران از نظر تعداد وسایل نقلیه موتوری در رتبه دوازدهم جهان قرار دارد.
رئیس مرکز تحلیل داده های پلیس راهور فراجا ادامه داد: تقریباً ۵۰ درصد از خانواده های ایرانی دارای خودروی شخصی هستند و بیش از ۹۰ درصد حمل و نقل بار و مسافر در کشور با استفاده از وسایل نقلیه موتوری انجام می شود که این امر نشان دهنده وابستگی بالای کشور به حمل و نقل وسایل نقلیه موتوری زمینی برای جابجایی کالا و مسافر است.
سالانه ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تصادف در کشور رخ می دهد
سرهنگ بای به مقایسه وضعیت تصادفات در سال های گذشته و امروز پرداخت و اظهار کرد: در سال های ابتدایی دهه ۸۰ تصادفات کشور بسیار زیاد بود و تعداد جانباختگان سالانه به بیش از ۲۷ هزار نفر رسید. اما اکنون با رشد ۵۶۹ درصدی در تعداد وسایل نقلیه و ۱۴۱ درصدی در تعداد دارندگان گواهینامه وضعیت استفاده از وسایل نقلیه در کشور در مقایسه با سال ۱۳۸۰ به طور قابل توجهی افزایش یافته است.
وی افزود: بر مبنای مصرف سوخت هر ساله بیش از ۶۰۰ میلیارد کیلومتر پیمایش توسط وسایل نقلیه در کشور انجام می شود. به طور متوسط هر وسیله نقلیه در کشور حدود ۱۳ هزار کیلومتر در سال پیمایش دارد که این آمار نشان دهنده حجم بالای تردد وسایل نقلیه در کشور ماست.
تصادف؛ سومین عامل مرگ و میر در کشور
سرهنگ بای گفت: تصادفات رانندگی بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی هشتمین عامل مرگ ومیر در جهان محسوب می شود. اما بر اساس اعلام وزارت بهداشت متأسفانه در کشور ما تصادفات رانندگی از سال ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۹ سومین عامل مرگ ومیر بوده است. بیش از ۶۲ درصد از کسانی که در تصادفات جان خود را از دست می دهند افراد در سن مولد و کار کشور هستند که از این حیث برای جامعه بسیار خسارت بار است.
رئیس مرکز تحلیل داده های پلیس راهور فراجا درباره تصادفات ادامه داد: سالانه بیش از دو میلیون و چهارصد هزار فقره تصادف در کشور رخ می دهد. از این تعداد ۸۲ درصد تصادفات خسارتی ۱۷ درصد تصادفات جرحی و یک درصد تصادفات فوتی هستند. به عبارتی روزانه بیش از ۶۵۰۰ فقره تصادف در کشور رخ می دهد که منجر به جانباختن روزانه ۵۰ نفر و زخمی شدن بیش از ۱۳۰ نفر می شود.
سرهنگ بای اظهار کرد: این آمارها نشان دهنده چالش های بزرگ پیش روی ما در زمینه ترافیک و ایمنی جاده ها است و نیاز به اقدامات هماهنگ و برنامه ریزی ویژه از سوی تمامی دستگاه های مسئول دارد تا بتوانیم به بهبود وضعیت ترافیک و کاهش تصادفات کمک کنیم.
وی افزود: متأسفانه به طور متوسط هر ساله ۲۰ هزار نفر از هموطنانمان را به خاطر تصادفات از دست می دهیم. همچنین در این مدت هر ساله بیش از ۳۰۰ هزار نفر مجروح شده اند که بخش زیادی از آن ها به ویژه دچار ضایعات نخاعی و معلولیت های شدید می شوند که تا پایان عمر با ناتوانی های جدی روبه رو خواهند بود.
رئیس مرکز تحلیل داده های پلیس راهور فراجا ادامه داد: خسارت های مالی ناشی از تصادفات در سال های اخیر نیز قابل توجه است. طبق محاسبات انجام شده تصادفات رانندگی سالیانه معادل بیش از ۱۷ درصد به بودجه سالیانه کشور خسارت وارد می کند. بانک جهانی نیز اعلام کرده است که خسارت های تصادفات در ایران معادل ۶ تا ۷ درصد تولید ناخالص ملی است.
وی در ادامه به آمار جانباختگان تصادفات در سال ۲۰۱۹ اشاره و اظهار کرد: بر اساس آمار سازمان بهداشت جهانی ایران در بین ۱۶۰ کشور مورد ارزیابی قرار گرفته که با ۲۱/۵ نفر کشته تصادف به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت در رتبه ۱۱۲ قرار داشته است که رتبه ای نگران کننده است.
رئیس مرکز تحلیل داده های پلیس راهور فراجا در خصوص نوع تصادفات نیز بیان کرد که ۸۰ درصد تصادفات در داخل شهرها رخ می دهد و ۲۵ درصد جانباختگان مربوط به تصادفات شهری هستند. همچنین بیش از ۷۵ درصد جانباختگان در تصادفات برون شهری جان خود را از دست می دهند.
وی یکی از دلایل این موضوع را تفاوت تجربه رانندگی شهرنشین ها و رانندگان جاده ای دانست و ادامه داد: رانندگان در طول سال بیشتر در شهر رانندگی می کنند و در ایام خاص مانند نوروز یا تابستان که به جاده می روند به دلیل عدم آشنایی با شرایط جاده ای آسیب های بیشتری می بینند و در مجموع شدت تصادفات در جاده ها بالاتر است.
تصادفات فوتی سالیانه حدود ۹۲ هزار میلیارد تومان خسارت به بار می آورند
آمار تصادفات باید روزانه اعلام شود
سرهنگ بای اظهار کرد: خسارت های سالیانه ناشی از فقط تصادفات فوتی در هشت سال اخیر سالیانه حدود ۹۲ هزار میلیارد تومان بوده است. همچنین آمارهای سالیانه بیمه مرکزی نیز نشان می دهد که پرداخت خسارت های بیمه در تصادفات بیشتر از درآمدهای آن ها از حق بیمه ها است که خود گواهی بر شدت و وسعت خسارت های مادی تصادفات است.
وی افزود: خسارت مادی ناشی از تصادفات قطعاً قابل توجه است اما بخش معنوی آن که غیرقابل جبران و تأثیرگذارتر است باید در اولویت توجه قرار گیرد. اگر آمار تصادفات به طور منظم و در تمامی ایام سال اعلام شود می توانیم توجه بیشتری را به این موضوع جلب کرده و در کاهش آن مؤثر واقع شویم.
رئیس مرکز تحلیل داده های پلیس راهور فراجا ادامه داد: در ایام کرونا هنگامی که آمار فوتی ها اعلام می شد همه به دقت به آن توجه می کردند. متأسفانه در زمینه تصادفات این آمار تنها در بزنگاه های خاص عنوان می شود و در طول سال مروری بر آن نداریم. این موضوع باید در اولویت توجه تمام مقامات و دستگاه ها قرار گیرد.
سرهنگ بای اظهار کرد: براساس تحقیقات علمی انجام شده ۵۲ درصد تصادفات ناشی از خطای انسانی است بیش از ۲۰ درصد به دلیل وضعیت نامناسب راه ها ۱۲ درصد به علت نقص فنی وسیله نقلیه و مابقی به دلایل مشترک بین این عوامل است. همچنین در تجزیه و تحلیل های انجام شده با همکاری سازمان پزشکی قانونی مشخص شد که ۵۲ درصد از جان باختگان تصادفات در همان لحظات اولیه حادثه (در صحنه تصادف) جان خود را از دست می دهند.
وی افزود: اگر راه ها ایمن و وسیله نقلیه از استانداردهای ایمنی برخوردار باشند می توانیم از شدت و میزان خسارات تصادفات بکاهیم. طبق بررسی ها شدت تصادفات در کشور ما به مراتب بیشتر از کشورهای دیگر است. در حالی که در اتحادیه اروپا به ازای هر فقره تصادف به طور میانگین ۱.۰۲ نفر فوت یا مجروح می شوند این عدد در کشور ما ۱.۲۵ نفر فوتی و مجروح به ازای هر فقره تصادف است که تفاوت قابل توجهی دارد.
مهم ترین علت های تشدید خسارات تصادفات جاده ای
رئیس مرکز تحلیل داده های پلیس راهور فراجا ادامه داد: کارشناسان با بررسی علل تصادفات جاده ای این عوامل را به دو بخش اصلی تقسیم کرده اند؛ علل وقوع تصادف و علل تشدید خسارات ناشی از تصادف. هر یک از این بخش ها نقش مهمی در کاهش تعداد تصادفات و تلفات جاده ای دارند. از سوی دیگر داده های آماری نشان می دهد که حدود ۵۲ درصد از جان باختگان تصادفات جاده ای در همان صحنه حادثه جان خود را از دست می دهند.
سرهنگ بای اظهار کرد: کارشناسان این موضوع را ناشی از ایمنی ناکافی جاده ها کیفیت پایین طراحی خودروها و شرایط محیطی نامناسب می دانند. این عوامل باعث می شوند که شدت ضربه اولیه تصادف به قدری بالا باشد که جان سرنشینان را در لحظه حادثه بگیرد. کارشناسان بر این باورند که ایمن سازی جاده ها و ارتقای استانداردهای ایمنی خودروها می تواند تأثیر قابل توجهی بر کاهش شدت خسارات داشته باشد. همچنین مدیریت بهتر ترافیک و افزایش آگاهی عمومی درباره رعایت اصول ایمنی در رانندگی از دیگر اقداماتی است که می تواند نقش موثری در کاهش تصادفات جاده ای ایفا کند.
وی افزود: این تحلیل ها نشان می دهد که توجه به هر دو بخش علل وقوع و تشدید خسارات تصادفات می تواند به کاهش تعداد حوادث و قربانیان جاده ای منجر شود.
رئیس مرکز تحلیل داده های پلیس راهور فراجا ادامه داد: بر اساس آمار ۵۲ درصد از جان باختگان تصادفات در صحنه فوت می کنند ۶ درصد در طول مسیر و ۴۲ درصد در مراکز درمانی فوت می کنند. بنابراین اگر راه ها و وسیله نقلیه ایمن باشند می توانیم جان سرنشینان و آسیب دیدگان را نجات دهیم.
تدوین سند برنامه عملیاتی ایمنی راه های کشور با همکاری هشت دستگاه مؤثر
سرهنگ بای گفت: در حال حاضر سند برنامه عملیاتی ایمنی راه های کشور با همکاری هشت دستگاه مؤثر تدوین شده است. این هشت دستگاه از ۳۳ دستگاه کشور در حوزه تصادفات نقش مستقیم دارند و برنامه های ویژه ای برای کاهش تصادفات در دستور کار قرار گرفته است.
وی افزود: در اسناد بالادستی مانند برنامه هفتم توسعه هدف کاهش ۱۰ درصدی تصادفات پیش بینی شده است. همچنین قانون رسیدگی به جرایم رانندگی را نیز داریم. لیکن قوانین و مقررات باید به گونه ای اصلاح شود که مجازات ها و محکومیت ها بازدارنده تر شوند تا افراد متخلف از ارتکاب کوچکترین تخلفات نیز خودداری کنند.
رئیس مرکز تحلیل داده های پلیس راهور فراجا تاکید کرد که امیدوار است با انجام اقدامات مناسب میزان خسارات و تلفات ناشی از تصادفات کاهش پیدا کند.
پایان خبر آژیراک
تصادف؛ سومین عامل مرگ و میر در کشور/ روزانه ۵۰ نفر در تصادفات می میرند
آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "تصادف؛ سومین عامل مرگ و میر در کشور/ روزانه ۵۰ نفر در تصادفات می میرند" هستید؟ با کلیک بر روی حوادث، اگر به دنبال مطالب جالب و آموزنده هستید، ممکن است در این موضوع، مطالب مفید دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "تصادف؛ سومین عامل مرگ و میر در کشور/ روزانه ۵۰ نفر در تصادفات می میرند"، کلیک کنید.