مقاومت بالای شیشه های لمینتی

آشنایی با استانداردهای شیشه لمینت به ما کمک می کند تا در خرید این نوع شیشه اطلاعات بیشتری داشته باشیم و همچنین در زمان استفاده و ترمیم شیشه اتومبیل با مشکل کمتری روبرو شویم. شیشه های لمینت نیز از انواع شیشه های قابل خریداری در بازار هستند که بنا بر انواع مختلف شان کاربردهای متفاوتی نیز دارند.شیشه های لمینت استانداردهای خاص خود را دارند. تولید این نوع شیشه نیز باید تحت استاندارهای خاصی صورت پذیرد. در این مطلب از سایت صنعت ایرانیان قصد داری تا توضیحاتی در این زمینه ارایه دهیم. تا پایان همراه ما باشید.

مقاومت بالای شیشه های لمینتی

شیشه لمینت چیست؟

برای شروع مطلب ابتدا بهتر است با آشنا شوید. ساخت شیشه لمینت به بیش از 120 سال پیش بر می گردد. این شیشه از دو لایه شیشه مقاوم تشکیل شده است که در کنار یکدیگر قرار گرفته اند. فضای بین دو شیشه نیز با یک لایه pvb پوشانده شده است.لایه پی وی بی شفاف بوده و هیچ گونه خللی در عبور نور ایجاد نمی کند. لمینت در برابر شکستگی بسیار مقاوم و ایمن است. این شیشه در صورت شکستن به قطعات بسیار ریز و غیرآسیب زا برای بدن انسان تبدیل می شود. از این رو کاربرد این شیشه همیشه رو به افزایش بوده است.

استانداردهای کیفی شیشه لمینت چیست؟

یک شیشه لمینت استاندارد پس از تولید باید کیفیت خاص خود را در برخی از معیارها نشان دهد. برای مثال شیشه های لمینت باید در برابر حد قابل مشخصی از وزن اجسام سنگین مقاومت کرده و دچار شکستگی یا ترک برداشتن نشود. این شیشه همچنین در برابر ضربات تا شدت خاصی باید از خود مقاومت نشان دهد.استانداردهای دیگری نیز وجود دارد. شیشه در زمان شکستن نباید به قطعات نوک تیز و بزرگ تقسیم شود. استانداردهای دیگر به میزان عبور نور، صدا و اشعه های مضر خورشید از شیشه لمینت بر می گردد. شیشه لمینت باید بتواند تا حدودی در برابر اشعه فرابنفش و عبور صدا نیز مقاوم باشد.

کیفیت شیشه لمینت

باید توجه داشته باشید که گر چه استانداردهای شیشه بین المللی هستند اما در برخی از کشورها استاندرد شیشه لمینت ممکن است متفاوت باشد. برخی از این استانداردها گفته شد اما علاوه بر آنها شیشه های لمینت باید قطر و ابعاد مشکخصی نیز داشته باشند.توجه داشته باشید در صورتی که ابعاد شیشه لمینت از طول و عرض خاصی بیشتر باشد مقاومت آن به شدت کاهش پیدا می کند. از طرف دیگر قطر شیشه لمینت نیز کنترل شده است. برخی از شیشه های لمینت یک ایه و برخی دو یا چند لایه پی وی بی داشته و از چند لایه شیشه نیز ساخته شده اند.

استاندارد عبور صدا در شیشه های لمینت چیست؟

بنا بر آزمایش های صورت گرفته معمولا سر و صدای موجود در شهرهای بزرگ به طور متوسط 75 دسی بل می باشد. این موضوع برای برخی مناطق و برخی از ساختمان ها مشکل بزرگی ایجاد می کند. برای مثال صدای محیطی در بیمارستان ها نباید بیش از 38 دسی بل باشد. استاندارد شیشه در برابر صدا STC نام دارد و بر معیار دسی بل مشخص می شود. این کمیت هر چه برای شیشه بیشتر باشد عایق بودن آن در برابر آلودگی های صوتی بیشتر می باشد.

استاندارد مقاومت در برابر زلزله و آتش سوزی شیشه لمینت چیست؟

در مورد استانداردهای مقاومت و ایمنی توضیحاتی ارایه شد. اما حداقل استانداردهای شیشه لمینت باید به حدی باشد که در برابر زلزله و آتش سوزی نیز تا حدی مقاومت خود را حفظ کند. در این بلایا و اتفاقات تنش های حرارتی مکانیکی برای شیشه به وجود می آید.این تنش ها می توانند باعث شکستن شیشه و نفوذ اتش به قسمت های دیگر شود. شیشه لمینت خود به تنهایی مقاومت بالایی در برابر حرارت دارد، معمولا لایه پی وی بی نیز ضد اتش است و در کنار افزایش مقاومت شیشه در برابر شکستگی از گسترش آتش نیز جلوگیری می کند.

استاندارد های شیشه لمینت در برابر اشعه فرابنفش چیست؟

نور خورشید و سایر نورها در اطراف ما تشکیل شده از دو بخش مریی و نامریی هستند. یکی از اشعه های نامریی خورشیدد، اشعه فرابنفش است. این نور نامریی خطراتی برای سلامت انسان دارد. شیشه لمینت می توان تا حدی در برابر این اشعه مضر مقاومت کرده و مانع از عبور آن از خود شود. این کار به عهده طلق پی وی بی است. استفاده کردن از این طلق با ضخامت 1.52 می تواند تا حدود 95 درصد از نفوذ این اشعه مضر به داخل ساختمان هایی که از شیشه لمینت استفاده کرده اند جلوگیری کند.

استاندارد تولید شیشه لمینت چیست؟

تمام آنچه گفته شد باید در تولید شیشه های لمینت لحاظ گردد. اما مراحل استاندارد تولید شیشه های لمینت نیز قابل توجه است. در تولید این نوع شیشه به دستگاه شستشو خوابیده، اتاق طلق گذاری، کوره لمینتی و کوره اتوکلشیشه ها انواع مختلفی دارند و با توجه به خصوصیات خود در مکان های گوناگون به کار می روند. و دو نوع شیشه پرکاربرد در دنیای امروز هستند. در این مطلب ما تفاوت شیشه لمینت و سکوریت را بررسی می کنیم تا شما با این دو نوع شیشه بیشتر آشنا شوید.

شیشه لمینت چیست؟

شیشه لمینت نوعی شیشه پوشیده شده با لایه ای از PVB می باشد. این لایه از خرد و پخش شدن شیشه جلوگیری می کند و عایق صوتی و حرارتی فوق العاده ای می باشد. با استفاده از این شیشه می توان از انتقال سر و صدا به محیط جلوگیری کرد و در میزان مصرف انرژی صرفه جویی نمود .
این شیشه ها به عنوان شیشه دوجداره هم شناخته می شوند و مانع از ورود اشعه های مضر خورشید به داخل ساختمان می گردند. شیشه لمینت ضریب ایمنی ساختمان را بالا می برد و همچون سدی مقاوم از پوسیدگی و رنگ پریدگی وسایل داخل ساختمان جلوگیری می نماید.

شیشه سکوریت چیست؟

شیشه سکوریت به عنوان در بین مردم شناخته می شود. این نوع شیشه بسیار محکم است و ماندگاری بالایی دارد. اگر شیشه سکوریت بر اثر ضربه ای سهمیگن بشکند به دانه های ماسه ای تبدیل می شود.این شیشه های مقاوم در برابر گرد و غبار همچون پوششی عایقی عمل می کنند. ضخامت شیشه های سکوریت موجود در بازار متفاوت است و بستگی به کاربرد آن دارد. برای ساختمان ها از شیشه سکوریت های 10 میلیمتری استفاده می گردد.

کاربرد شیشه لمینت و سکوریت

تفاوت شیشه لمینت و سکوریت سبب کاربرد مختلف این دو نوع شیشه شده است. از شیشه لمینت برای شیشه بالکن، نرده های شیشه ای، کفپوش های شیشه ای، نمای ساختمان شیشه ای و شیشه جلوی ماشین ها استفاده می شود. شیشه سکوریت برای پنجره های بزرگ، نرده ها و پله های شیشه ای و همچنین کفپوش ساختمان به کار می رود.
بخشی از کاربردهای این دو شیشه شبیه به هم است اما کاربردهای متفاوتی نیز دارند. اگر می خواهید برای بخشی از شیشه استفاده کنید و امنیت و مقاومت آن برایتان مهم است پس شیشه های لمینت گزینه مناسب تری است.

تفاوت های شیشه لمینت و سکوریت

شیشه های لمینت و سکوریت را بررسی کردیم و به بخشی از ویژگی ها و کاربرد این دو نوع شیشه پرداختیم. اکنون می خواهیم تفاوت های این دو نوع شیشه را به شکل جزیی تر بررسی کنیم.

1- وزن شیشه

در ساخت شیشه لمینت از دو لایه شیشه و یک لایه PVB استفاده می شود. شیشه لمینت نسبت به شیشه سکوریت تک جداره وزن بیشتری دارد. این در حالی است که شیشه سکوریت دوجداره دارای اختلاف وزن کمی با شیشه لمینت می باشد.

2- قیمت شیشه

تفاوت شیشه لمینت و سکوریت در تعیین قیمت آن نیز ملموس است. هر متر شیشه لمینت با توجه به اینکه از چه نوع شیشه ای ساخته شده است، متفاوت می باشد. می توان بدون در نظر داشتن این مورد گفت که قیمت شیشه لمینت به دلیل سبک ساخت آن گران تر از شیشه سکوریت می باشد.

3- مقاومت شیشه

شیشه ها در برابر فشار و ضربه مقاومت های مختلفی دارند. شیشه لمینت از شیشه سکوریت مقاوم تر است و اگر در ساخت شیشه لمینت از شیشه های معمولی استفاده شود پس مقاومت آن کمتر خواهد شد. می توان اینطور گفت که مقاومت شیشه لمینت بستگی به شیشه ای که در ساخت آن به کار رفته است دارد.

4- ایمنی شیشه

شیشه های لمینت نسبت به نوع سکوریت از ایمنی بیشتری برخوردار هستند. این موضوع به این دلیل است که شیشه های سکوریت علی رغم مقاومت خود در نهایت ممکن است فرو بریزند. شیشه های لمینت بسیار مقاوم هستند و حتی اگر دچار شکستگی شوند فرو نریخته و به لایه تعبیه شده می چسبند. به همین دلیل در مراکز حساس از شیشه های لمینت استفاده می شود.

کلام پایانی

تفاوت شیشه لمینت و سکوریت سبب شده تا از این شیشه ها در مکان های مختلفی استفاده شود. کاربرد، قیمت، مقاومت و مشخصات این دو شیشه با هم متفاوت بوده و سبب استفاده های گوناگون شده است. بخشی از نیازهای جامعه به وسیله شیشه سکوریت و بخشی دیگر از طریق شیشه لمینت رفع می شود.پیش از انتخاب نوع شیشه باید میزان خطر و استقامت مورد انتظار برآورد شود و شیشه مناسب انتخاب گردد.. در شروع ساخت شیشه در دستگاه شستشوی خوابیده کاملا تمیز شده و سپس خشک می شود.

طلق گذاری باید در اتاقک ویژه ای انجام شود که هیچ گونه آلودگی و رطوبتی در آن وجود نداشته باشد.پس از کار گذاشتن طلق هایی که ضخامت های مختلفی دارند، لایه بعدی شیشه روی طلق قرار گرفته و شیشه به کوره می رود. در کوره اولیه یک بار در ابتدا و یک بار در انتها شیشه پرس می شود. پس از خروج از کوره اولیه ممکن است شیشه دچار کدر شدگی شده باشد. اما باید در کوره بعدی یعنی کوره اتوکلاو قرار بگیرد. در این کوره شیشه به مدت 5 ساعت در دمای 150 درجه سانتی گراد قرار می گیرد تا استانداردهای شیشه لمینت محقق شود.

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "مقاومت بالای شیشه های لمینتی" هستید؟ با کلیک بر روی عمومی, کسب و کار ایرانی، ممکن است در این موضوع، مطالب مرتبط دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "مقاومت بالای شیشه های لمینتی"، کلیک کنید.