یک مقام صداوسیما: دیگر نمی توان حرفی از مخاطب 80 درصدی یا 90 درصدی به میان آورد
به گزارش خبرگزاری آژیراک،محسن شاکری نژاد رییس مرکز تحقیقات صدا و سیما درباره بررسی چند منظوره تعداد مخاطبان در تلویزیون و چند نکته دیگر توضیحاتی داد.
به تازگی صداوسیما نظرسنجی از برنامه ها و سریال های تلویزیونی در ایام تعطیلات نوروز و ماه مبارک رمضان منتشر کرد که به تماس های مردمی سامانه 162 برمی گشت. چرا که امروز محتوای تلویزیون در جعبه جادو قابل مشاهده نیست بلکه مخاطبان می توانند از بسترهای مختلفی چه تلوبیون و شبکه مجازی سپهر و چه دیگر شبکه های اجتماعی پیگیرِ سریال و برنامه خاص خودشان باشند.
از این جهت صداوسیما قصد دارد با ظرفیت های مختلفی برنامه ها و سریال ها و تعداد مخاطبینش را مورد سنجش و ارزیابی قرار دهد. در قدم اول نظرسنجی بنابر سامانه 162 منتشر شد که از میان شبکه های تلویزیونی و رادیویی به ترتیب شبکه های سه، دو، چهار، آی فیلم و یک دارای بیشترین تماس های مردمی بودند. برنامه های «محفل» و «زندگی پس از زندگی» جایگاه پرمخاطب های تعطیلات را به واسطه نظرات مخاطبین در سامانه 162 به خودشان اختصاص دادند.
البته در این میان سریال های نوستالژی همچون «پایتخت» و «دلدادگان» هم موردنظر مخاطبان در تماس های تلفنی 162 قرار گرفت که قابل توجه بود. اما همواره نظرسنجی صداوسیما برای صاحبان سریال ها و برنامه ها و مدیران شبکه های تلویزیونی اهمیت داشته و دارد.
محسن شاکری نژاد رییس مرکز تحقیقات صداوسیما در گفت وگویی با خبرنگار آژیراک درباره نظرسنجی جامع تر با درنظر گرفتن ظرفیت های مخاطب در تلوبیون و فضای مجازی به عبارتی سنجش مخاطبان برودکست و برودبند توضیحاتی داد که قابل تامل است. او در این باره گفت: امسال ماه مبارک رمضان و عید نوروز تلاقی داشتند که ما در حال جمع بندی نظرسنجی ها با ظرفیت های مختلف نه تنها محتوای پخش شده در قاب تلویزیون بلکه تعداد مخاطبان در تلوبیون و فضای مجازی و تماس های تلفنی سامانه 162 را درنظر داریم و در آن گزارش نهایی لحاظ کرده ایم.
وی با اشاره به افزایش 8 درصدی تعداد مخاطبان نسبت به عید نوروز سالِ گذشته و سریال ها و برنامه های پربیننده، تاکید کرد: الان میزان مجموعه مخاطبان سازمان صداوسیما نسبت به مدت مشابه سالِ قبل در ویژه های نوروز و ماه مبارک رمضان 8 درصد افزایش مخاطب داریم. در مورد سریال ها به ترتیب سریال های «زیرخاکی»، «هفت سر اژدها» و «رستگاری» قرار دارند. رقابت در ویژه برنامه های افطار تقریباً با اختلاف دو سه دهم درصد به طور مشترک بین «زندگی پس از زندگی» و «محفل» است.
رییس مرکز تحقیقات صداوسیما درباره اعلام تعداد مخاطبان از طریق تماس های سامانه 162 و حتی تلوبیون و فضای مجازی به این نکته اشاره کرد: توجه به همه ظرفیت های مخاطبان در بسترهای مختلف مقتضیات عصری است که در آن قرار داریم. در این عصر دیگر نمی توان فضای مجازی را نادیده گرفت و فقط مخاطب برودکست را مورد ارزیابی قرار داد. عده ای از مردم ممکن است از تلویزیون محتوا را دنبال کنند و شاید عده ای بیشتر به دلایل مختلفی، این محتوا را از فضای مجازی، تلوبیون و بسترهای دیگر دنبال کنند. به همین خاطر همه ظرفیت ها را درنظر گرفتیم که توجه مخاطبان در گونه های مختلف نمایشی متفاوت است. یعنی مخاطبان سریال یا برنامه ای را بیشتر در تلویزیون دیده اند و یا به سراغ فضای مجازی برای تماشای آن مجموعه رفته اند. اما این نکته وجود دارد که امروز مردم تلویزیون را فقط در قاب تلویزیون نمی بینند.
شاکری نژاد با اشاره به اینکه تقریباً 80 درصد کودکان برنامه های صداوسیما را دنبال می کنند، گفت: در این دوره دیگر نمی توان حرفی از 80 درصد و 90 درصد مخاطب به میان آورد. این دوره در تمام دنیا تمام شده است. چرا که مخاطبان دیگر محتوای تلویزیونی چه فیلم، سریال و برنامه را منحصراً از قاب نمایشگر تلویزیون دنبال نمی کنند و اصطلاحاً از برودکست به سمت برودبند رفته اند. به مراتب برودبند گوی سبقت را از برودکست گرفته و به این جهت دوره سریال خیابان خلوت کن تمام شده است. ما در آخرین نظرسنجی که الان داریم تقریباً 80 درصد کودکان ما برنامه های صداوسیما را تماشا می کنند که فقط منحصر به شبکه کودک نیست و می تواند در شبکه امید و شبکه های دیگر باشد.
وی افزود: این میزان در مورد بزرگسالان کمتر است. تقریباً 70 درصد مردم محتوای تولیدی تلویزیون را می بینند. حال بخشی در قاب تلویزیون و بخشی دیگر در تلوبیون، شبکه سپهر و دیگر شبکه های اجتماعی و مجازی؛ اما در عین حال مصرف خبر مخاطبین بالاتر از محتوای تولیدی مان است. اگر نگاهی به شبکه های پریننده داشته باشیم شبکه سه، شبکه آی فیلم و آژیراک جزو پرمخاطب های ما هستند.
رییس مرکز تحقیقات صداوسیما در پاسخ به این سوال که چقدر بازگشت چهره ها در افزایش تعداد مخاطبان تاثیر داشته است، خاطرنشان کرد: از حق نگذریم تاثیر داشته است، اما به این نکته باید توجه کرد که پرمخاطب های ما برنامه هایی بدون سلبریتی اند «محفل» و «زندگی پس از زندگی» که حتی دکور هم ندارد. یعنی این طور القا نشود که برگشتن تعدادی از چهره ها به آن افزایش 8 درصدی کمک کرده است؛ باز تکرار می کنم که حتماً تاثیر داشتند، اما از قضا پرمخاطب های این ایام از برنامه هایی هستند که سلبریتی محور نیستند.
شاکری نژاد به تغییر شاخصه های سنجش میزان مخاطب و اثرسنجی برنامه ها با توجه به اقتضایات جدید گفت: به عنوان مثال اکنون دیگر نمی پرسیم «آیا برنامه را دیده ای یا خیر؟» بلکه سوال می کنیم «برنامه را در چه بستری دیده ای؟». دقیق ترین نظرسنجی های ما نظرسنجی ای فصلی تبلتی ماست که سوال می کنیم «در فصل پاییز چند ساعت از برنامه های صداوسیما را دیده اید؟» آن هایی که به ما ساعت دقیق می دهند که چند دقیقه و ساعت در طول روز تلویزیون می بینند را «مخاطب رسانه ملی» محسوب می کنیم.
وی درباره ذایقه سنجی مخاطبان رسانه ملی برای مناسبت های خاص، گفت: ذایقه سنجی یا نیازسنجی برای ایام و مناسبت های خاص چندماه زودتر انجام می شود. به عنوان مثال از چند ماه قبل سوال می کنیم که مردم دوست دارند در عید نوروز چه محتوایی را از تلویزیون تماشا کنند که نتایج در اختیار معاونت سیما یا صدا قرار می گیرد.
22057
یک مقام صداوسیما: دیگر نمی توان حرفی از مخاطب 80 درصدی یا 90 درصدی به میان آورد
آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "یک مقام صداوسیما: دیگر نمی توان حرفی از مخاطب 80 درصدی یا 90 درصدی به میان آورد" هستید؟ با کلیک بر روی فرهنگ و هنر، اگر به دنبال مطالب جالب و آموزنده هستید، ممکن است در این موضوع، مطالب مفید دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "یک مقام صداوسیما: دیگر نمی توان حرفی از مخاطب 80 درصدی یا 90 درصدی به میان آورد"، کلیک کنید.